Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
19.11.2019 kirjoittajalta Jenni Pätäri

Gradutiedote: Vertaisryhmämentoroinnin vaikutukset vapaan sivistystyön oppilaitoksissa (Karhulahti TAU 11/19)

Gradutiedote: Vertaisryhmämentoroinnin vaikutukset vapaan sivistystyön oppilaitoksissa (Karhulahti TAU 11/19)
19.11.2019 kirjoittajalta Jenni Pätäri

Antti Karhulahti: Vertaisryhmämentoroinnin vaikutukset vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Pro Gradu (11/2019), Tampereen yliopisto, kasvatustiede


Tutkimuksen toimeksiantajana toimi opetus- ja kulttuuriministeriö, ja se syntyi vapaan sivistystyön vertaisryhmämentoroinnin pilottivaiheen tarpeesta. Tutkimus tarkastelee vertaisryhmämentorointia (verme) sivistystyöntekijöiden osaamisen kehittämisen menetelmänä. Vermeä ei ole aikaisemmin toteutettu sivistystyöntekijöiden osaamisen kehittämisen menetelmänä, joten tutkimus kartoittaa tuoreeltaan vermen toimivuutta vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Vermeä on aikaisemmin sovellettu esimerkiksi peruskoulun opettajien sekä ammatillisten opettajien osaamisen kehittämisen menetelmänä.

Tutkimuksessa tarkastelin mentorikoulutukseen osallistuneiden sivistystyöntekijöiden ja opistojohdon näkemyksiä vermen vaikutuksista ja jatkuvuudesta osaamisen kehittämisen menetelmänä tutkimukseni pilottiopistoissa. Vastauksia haettiin seuraavien kysymysten avulla: Minkälaisia vaikutuksia vertaisryhmämentorointi tuottaa vapaan sivistystyön oppilaitoksissa? Mitkä tekijät ovat yhteydessä vermen jatkuvuuteen osaamisen kehittämisen menetelmänä vapaan sivistystyön oppilaitoksissa? Lisäksi tarkastelin vermen soveltuvuutta opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) tavoitteet täyttävänä osaamisen kehittämisen menetelmänä vapaassa sivistystyössä. Vastausta haettiin seuraavan kysymyksen avulla: Miten verme soveltuu opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteet täyttäväksi osaamisen kehittämisen menetelmäksi vapaassa sivistystyössä?

Tutkimukseni teoreettisessa taustassa tarkastelin vertaisryhmämentorointia opetustoimen henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmänä. Lisäksi esittelin vapaata sivistystyötä tutkimukseni kontekstina. Tutkimus kiinnittyy hermeneutiikan tieteenfilosofiseen suuntaukseen, jossa tiedon ajatellaan rakentuvan tulkinnan ja ymmärtämisen prosesseina. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2018 ja keväällä 2019 viideltä mentorointikoulutukseen osallistuneelta henkilöltä ja viideltä opistojohdon edustajalta. Kerätyn haastatteluaineiston analysoin teemoittelun avulla.

Tutkimuksessa havaittiin, että verme menetelmänä lisäsi yhteisöllisyyden tunnetta sivistystyöntekijöiden välillä pilottiopistoissa. Lisäksi havaittiin, että vermen jatkuvuuteen pilottiopistoissa vaikuttivat vermeryhmän osallistujien tasavertainen keskusteluyhteys sekä opistojohdon ja sivistystyöntekijöiden myönteinen suhtautuminen vermeen menetelmänä. Verme täyttää myös vapaassa sivistystyössä OKM:n ehdotuksen mukaiset osaamisen kehittämisen tavoitteet yhteisöllisyyttä vahvistavana ja kollegaverkostoja luovana menetelmänä.

Tutkimukseni perusteella verme sivistystyöntekijöiden yhteisten ajatusten jakamisen tilana helpottaa erityisesti sivutoimisten tuntiopettajien kiinnittymistä työyhteisöön. Lisäksi verme mahdollistaa erityisesti uusille opettajille osallisuuden ja vertaisuuden kokemukset työyhteisössä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vermellä on mahdollisuus jatkua pilottiopistojen pysyväistoimintana. Jatkuvuutta tukee opistojohdon positiiviset käsitykset vermestä menetelmänä ja sen soveltuvuudesta pilottiopistojen arkeen. Tärkeää on myös se, että sivistystyöntekijät saavat muokata menetelmää mieleisekseen pilottiopistoissa. Lisäksi ryhmien vetäjien tai koolle kutsujien olisi suotavaa saada tunnustusta muodossa tai toisessa vermetoiminnan mahdollistajina pilottiopistoissa. OKM:n kehittämisohjelmissa sivistystyöntekijä nähdään kuitenkin tiimi- ja verkosto-osaajana ilman vapaalle sivistystyölle ominaista työn eetosta ja kasvatuksellisia aspekteja. Tästä syystä jatkotutkimusta tulisi tehdä myös vapaan sivistystyön omista tarpeista lähtevälle osaamisen kehittämiselle.

Avainsanat: vapaa sivistystyö, kansalaisopistot, kansanopistot, vertaisryhmämentorointi, osaamisen kehittäminen, Verme2-hanke, hermeneuttinen tutkimus


Gradu julkaistaan pian TAU:n Trepo-tietokannassa.

Edellinen artikkeliEdistämässä globaalia kansalaiskasvatusta, Agenda 2030:n tavoitteita ja uutta sivistysliikettäSeuraava artikkeli Uutiskirje 11/19

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

Uutiskirje22.6.2022
Satu Heimo: Laulu sivistyksen ja rauhan siltana22.6.2022
Heidi Simppala & Niina Vuori: Kunta olemme me8.6.2022
Vierailuluento Helsingin yliopistossa24.5.2022
Bildung-gospel: a salvation to wicked problems24.5.2022
Uwe Gartenschlaeger: Old wine in new bottles – Why do we find “Bildung” so interesting right now?11.5.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Agricola-opintokeskus
  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti