Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • Tutkimustyöpajat
      • Oulu 2021
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Opinnäytetori
    • Meneillään oleva tutkimus
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • SVV in English
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021

Opinnäytetori

Onko mielessäsi ajankohtaisia opinnäytetutkimusaiheita? Tai oletko kiinnostunut tekemään opinnäytetutkimuksesi vapaaseen sivistystyöhön liittyen? Tutkija tai harjoittelija haussa? Voit jättää meille myös harjoittelupaikkatarjouksia.

Ole suoraan yhteydessä SVV-professoreihin Hanna Toiviaiseen (TAU), Jyri Manniseen (UEF) tai Petri Saloon (ÅA), tai SVV-koordinaattoriin (ks. yhteystiedot).

Harjoitteluyhteistyötä

Esimerkiksi Ahjolan  kansalaisopistoon Tampereella haettiin opiskelijaharjoittelijaa töihin n. 3 kuukaudeksi  huhti-kesäkuussa 2018. Tehtävänä oli laatia kysely tuntiopettajille sekä otantamaisesti opiskelijoille tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasioista. Vastausten pohjalta laadittiin oppilaitoksen tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Ahjolan Setlementin suunnitelmaa käytettiin työn pohjana. Opiskelijalla tuli olla oikeus harjoittelutukeen yliopistolta.

Tutkimusaiheita syksy 2020 – kevät 2021

BILDNINGSALLIANSEN Aiheita, mm. maahanmuuttajakoulutusten hyötyjen arviointi, toiminnan taloudellinen tehokkuus ja vaikuttavuus, suomen- ja ruotsinkielisten kansanopistojen fuusioiden tutkiminen.

KANSANVALISTUSSEURA Aiheita, mm. erilaiset oppimisen muodot ja niiden muutos, kaupungistumisen vaikutus oppimiseen, ekososiaalinen osaaminen ja tietoisuus, osallisuus ja kohtaamiset, monitieteisyys ja poikkitieteiset näkökulmat, oppimisympäristö ja teknologia, johtaminen ja aikuiskasvatuksen/vst-kentän uudistuminen, vaikuttavuus ja talous.

KANSALAISOPISTOT Aiheita, mm. osaamisperusteisuus ja jatkuva oppiminen.

KANSANOPISTOT Aiheita, mm. kansanopistojen yhteiskunnalliset tehtävät (esim. maahanmuuttajakoulutus), kansanopistoille ominainen tavoite ”täyteen potentiaaliin kasvamisesta” eli miten aikuisopiskelijoita tuetaan oppimisvaikeuksissa, perustaitojen saavuttamisessa ja ns. ”oman jutun” löytämisessä, kansanopistopedagogiikka, sivistyspedagogiikka.

KESÄYLIOPISTOT Aiheita, mm. oman toimintaympäristön ja toiminnan alueellisuuden jäsentäminen, yhteistyösuhteet ja verkostoituminen (yhteistyö oppilaitosten, yritysten, järjestöjen ja organisaatioiden kanssa), alueellinen koulutuspolitiikka tässä ajassa, kotoutumiseen liittyvät yhteiskunnalliset tehtävät.

OPINTOKESKUKSET Aiheita, mm. opintokeskusten vaikuttavuus ja hyödyt (ns. hyötyketju), maahanmuuttajien omien järjestöjen osallisuus opintokeskuksissa (tarpeet, hyödyt kotoutumiselle), työelämä ja jatkuva oppiminen (ml. perustaidot, osaamismerkit).

TJS Opintokeskus, Helsinki: Korkeasti koulutettujen ammatilliset edunvalvonta-asiat, työelämän muutokset ja/tai työssä jaksaminen (esimerkkeinä).

URHEILUOPISTOT Aiheita, mm. urheiluopistoja koskeva perustutkimus, asiakkaan kokemat liikunta-alan vapaan sivistystyön koulutuksen terveyshyödyt, liikunnanohjauksen merkitys eri väestöryhmien keskuudessa, vuorovaikutus ja tunnetietoisuuden kehittäminen liikunta-alan koulutuksessa, etäopetus liikunta-alalla, digitalisaatio, digivalmennus (mallin luominen?). (Yhteistyömahdollisuuksia myös lasten ja nuorten liikunnan/liikuntakasvatuksen tutkimuksessa.)

Tampereen yliopistolla on Bazaar-yhteistyöalusta, joka kohtauttaa opinnäyte/pro gradu -töiden tekijöitä ja yhteistyökumppaneita. Myös sinne on koottu vst-kentällä olevia erilaisia tutkimusaiheita.

Katso myös

  • Listaus vapaan (kansan)sivistystyön pro gradu -tasoisesta tutkimuksesta
  • Listaus vapaan (kansan)sivistystyön väitös- ja lisensiaattitutkimuksesta
  • Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • Kestävän kehityksen ja globaalin kansalaisuuden tutkimuskooste (Jenni Pätäri, 2019)
  • Sivuston tutkimuskooste-uutiset.

Aiempia tutkimusaihesyötteitä

2019

Aihe-ehdotus OPH:sta. Yhteyshenkilö opetusneuvos Marja Anitta Pehkonen.

Mahdollinen tutkimusaihe voisi olla vapaan sivistystyön hankeavustuksilla toteutettujen hankkeiden vaikuttavuus. Käyttöön saisi raporttiaineiston, jota hankkeiden toteuttajat ovat toimittaneet Opetushallitukselle.

2017 – 2019

Toimintakauden pääteemana rakennemuutokset ja muuttuva kansalaisuus

PDF Opinnäyteaiheiden listaus, toimintakausi 2017-19. Kauden pääteemana rakennemuutokset ja muuttuva kansalaisuus.

  • Edistääkö (ja jos niin miten) osallistuminen vapaan sivistyksen koulutukseen aktiivista kansalaisuutta?
  • Miten kansalaisopistot vastaavat lainsäädännössä asetettuun hyvinvointitehtävään? Miten se näkyy opistojen arjessa?
  • Opetussuunnitelmatyön rakenne kansalaisopistoissa.

1 Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus

Saavutettavuus

  • Eri näkökulmat: Hinta, sisältö, sijainti, tarjonta, tarve? Kenelle olemme saavuttamattomissa? Miksi?
  • Tuntiopettajien saavutettavuus kansalaisopistoissa.

Maahanmuuttajat ja monikulttuurisuus

  • ”Uudet suomalaiset yhdistystoiminnassa” (TJS-opintokeskuksen hankkeeseen perustuva viitekehys, yhteyshenkilön tiedot SVV-sivustolla).

Yhteisöllisyys

  • Opistojen rooli suhteessa uuteen kaupunkiyhteisöllisyyteen ja esim. pop up -kulttuuriin – mihin seiniä tarvitaan?

Eläkeläisten ja vanhusten sivistystarpeet

  • Vastaako tarjonta kysyntään? Mitä haetaan? Eläkeläiset eri oppilaitosmuodoissa? Miten seniorit hyötyvät osallistumisesta kursseille?

Osallistuminen ja osallistumattomuus

  • Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että henkilö osallistuu tai ei osallistu opistojen kurssi- ja harrastustoimintaan? Voivatko ei-aktiiviset automaattisesti huonosti?
  • Miksi jotkut kunnan asukkaat eivät käytä kansalaisopiston palveluja – syyt, tarpeet ym. (Lapua)
  • Kansalaisopistojen imagotutkimus: Muiden oppilaitosten rehtorit, kilpailijat, pk-yritykset, miehet, nuoret… Mitkä syyt estävät heitä osallistumasta?
  • Miksi opiskelija keskeyttää opintonsa?
  • Pirkan opiston asiakasryhmien kartoitus, tavoittaminen ja markkinointikanavien löytäminen.
  • Pirkan opiston osallistujarakenne suhteessa vapaan sivistystyön lain edellyttämään.
  • Opiskelijapalautteiden keräämisen systemaattisuus kansalaisopistokentällä.
  • Opiskelun kasaantuminen niille, joilla on jo muutenkin hyvät lähtökohdat, koulutusta jne. Nouseeko korkeasti koulutettujen naisten määrä opiskelijoissa esim. isojen liikuntaryhmien kautta (yleistykset kentästä ja tilastoista antavat helposti väärän kuvan koko maan tilanteesta)?

Sukupuoli

  • Miten saada miehet kiinnostumaan kansalaisopiston kursseista, mitä kursseja he kaipaavat ja millaista tapaa opiskella?
  • Miten eri kohderyhmät näkevät kansalaisopistot? Mitä miehet hakevat opistosta ja mitä meillä tulisi olla, että he kokisivat opiskelun houkuttelevana?

Kestävä kehitys ja ympäristösivistys

  • Kestävä kehitys ja sen arvopohja vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintakulttuurissa.

Alueellinen väestörakenne

  • Pirkan opiston opetuksen vastaavuus seudullisen väestörakenteen vaatimuksiin – kehitysnäkymiä?
  • Alueelliset ja oppiaineisiin liittyvät vaihtelut opiskelijaprofiileissa.

Opistot alueellisina sivistäjinä

  • Mäntyharjun kansalaisopiston historiikki.
  • Soisalo-opisto – vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen alueellisena oppilaitoksena.
  • Loviisan kansalaisopisto – yhden ylläpitäjän kaksi opistoa ja opistokulttuuria.

2 Vapaan sivistystyön reviirit, paradigmat ja bunkkerit ja ne ylittävä yhteistyö

Sektorit ylittävä yhteistyö

  • Moniammatillinen yhteistyö, sote sekä hyvinvointi- ja terveys. Missä mennään?
  • Rajat: instituutioiden, kuntien, henkiset… kaupunkimaantiede mukaan, mentaalimaantiede, ihmisten toimintaside ja oppilaitokset siinä à välineitä kehittämiseen.

VST-toimijoiden välinen yhteistyö

  • Minkälaista yhteistyötä esim. viimeisen 20 vuoden aikana on tehty? Yhteistyön esteet? Alueellisesti – valtakunnallisesti? Yhteistyön tarve ja tulevaisuus?
  • Fuusiot: miten syntyy uusi yhteisö à työkulttuuri yhä moniammatillisemmassa työyhteisössä, johtaminen.
  • Vapaan sivistystyön valtarakenteet à paikalliset, luottamusjohto, kunnan rooli maakuntahallinnon uudistuessa.

Kehittämishankkeisiin liittyvät aiheet

  • Selvitys Pirkanmaan Osaava-ohjelman osaamisen kehittämishankkeesta: Pirkanmaalla on toiminut vuodesta 2010 lähtien OKM:n Osaava-ohjelman mukainen osaamisen kehittämishanke. Mukana on 13 vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen oppilaitosta. Osaava päättyy 2017 ja tarkoituksenamme on tehdä 2015-2016 kaudella selvitys hankkeen tuloksista. Tutkimuskohteita on useita eli tutkittavaa riittää useammallekin graduntekijälle. (Lähetti: Merja Snellman, kehittämispäällikkö. Ahlmanin koulun säätiö, Oriveden Opisto.)
  • Opistojen henkilöstön laatukoulutus (CAF-arvioinnin käyttöönotto) sekä koulutuspalveluitten analysointi ja arviointi muuttuvassa palveluympäristössä. Opinnäytteessä on tarkoitus keskittyä sidosryhmien ja yhteistyötahojen – sekä olemassa olevien että potentiaalisten – käsitysten selvittämiseen opistojen toiminnasta, palvelujen toteuttamisesta, niihin kohdistuvista odotuksista esim. kuntien ja maakunnan uudessa roolituksessa ja toiveista opistojen toiminnalle (kysely ja/tai haastattelut).
    Aikataulu ja palkkio: hanke päättyy 31.12., mikä tulee huomioida esim. aineistonkeruun aikatauluttamisessa. Analyysiä ja raportointia voi jatkaa keväälle 2018 saakka. Hankkeen loppuraportti on jätettävä rahoittajalle viimeistään kesäkuussa 2018. Palkkiomahdollisuus 31.12.2016 saakka. (Kurikan setlementti/kansalaisopisto.)
  • Tutkimus laatu- ja kehittämishankkeesta, jossa ovat mukana Kurikan, Teuvan ja Kauhajoen kansalaisopistot.

Kansainvälinen yhteistyö

  • Mitä konkreettista hyötyä kv-toiminnasta ja -hankkeista on ollut eri oppilaitosmuodoissa, erityisesti kansalaisopistoissa sekä muissa vapaan sivistystyön oppilaitoksissa?

3 Digitalisaation uhat ja mahdollisuudet kansalaisuudelle

  • Opetusmenetelmien kehittyminen mediayhteiskunnassa.
  • Tuntiopettajien pedagoginen ja aikuiskoulutuksen osaaminen ja valmiudet käyttää uusia opetusmenetelmiä, tuntiopettajien koulutussuunnitelman tekeminen.
  • Tehokas mainonta, parhaimmat markkinointikanavat kansanopistoissa?
  • Opiskelijan vaikutuskanavat: voi myös kehittää esimerkiksi toimintatutkimuksella mallin palautejärjestelmäksi.
  • Vst-organisaatioiden viestintä: millaisia malleja, mediasuhteet, kehitetään malli.

Tutustu tutkimukseen – tutkimuslistauksia ja -koosteita

SVV-ohjelmassa kerätään yhteen ja seurataan vapaan sivistystyön opinnäytetutkimusta. Koostetta on päivitetty joulukuussa 2019 ja sitä täydennetään säännöllisesti. Päivitettävien tietojen osalta voi mielellään olla yhteydessä SVV-koordinaattoriin (ks. yhteystiedot). Aineisto sisältää tutkimusta eri tieteenaloilta. Osan yhteys vapaaseen (kansan)sivistystyöhön voi olla välillisempi kuin toisten.

Koostetta voi käyttää vapaasti omiin tarkoituksiin noudattaen asianmukaista viittauskäytäntöä. Viittaustiedot: Pätäri, Jenni (2019). Kooste Suomessa tehdystä vapaan (kansan)sivistystyön opinnäytetutkimuksesta. Sivistystyön Vapaus ja Vastuu -yhteistyöohjelma. Saatavilla osoitteesta <http://www.vapausjavastuu.fi/opinnaytetori/>.

Kooste on ladattavissa Excel-tiedostona: Excel-tiedosto Vapaan (kansan)sivistystyön opinnäytetutkimusta 1933-2019 (Jenni Pätäri, 2019). Se koostuu vapaan (kansan)sivistystyön pro gradu-, lisensiaatti- ja väitöstutkimuksista, jonka lisäksi on alettu koota yhteen ammattikorkeakoulujen opinnäytteitä. Pro gradu-, lisensiaatti- ja väitöstasoista tutkimusta on mahdollista tarkastella taulukkonäkymässä opinnäytetorin alasivuilla ja suorittaa hakuja.

Muita koosteita

  • Tutkimusta yleistajuisesti (Sini Teräsahde, 2018)
  • SVV-tutkimuskooste vapaan sivistystyön tutkimuksesta, syksy 2016 (Kuopion tutkimustyöpaja, Jenni Pätäri)
  • Vapaasta sivistystyöstä tutkittua. Vapaa sivistystyö korkeakoulujen opinnäytetöissä 2010-2015 (Leena Saloheimo & Heidi Luukkainen, esitys Vapaan sivistystyön päivillä Joensuussa 2015).
  • Aiheideoita keväällä 2014 ja 2015 (PDF) & Yhteystietoliite (2014-15)
  • VST-tutkimusta Tampereen yliopistosta (SVV-listaus, Anja Heikkinen, 2013)
  • VST-tutkimusta Itä-Suomen yliopistosta (SVV-listaus, Jyri Manninen, 2011)

Vastikään valmistuneita opinnäytteitä ja väitöksiä yhteistyöyliopistoista

Itä-Suomen yliopisto (professori Jyri Manninen)

Vuonna 2019 valmistuneita pro gradu -tutkielmia

  • Outi Parviainen 2019. Kansalaisopiston merkitys ikääntyneille
  • Anne Airaksinen & Arla Aittamaa 2019. Oman osaamisen tunnistaminen: Itä-Suomen yliopiston Opinsauna-hankkeen oman osaamisen tunnistamisen työkalujen käytön vaikutukset
  • Ritva Wainonen 2019. ONLINE LINGUISTIC SUPPORT -verkko-opiskeluympäristö turvapaikanhakijoiden kielen oppimisen tukena

Tampereen yliopisto (professori Anja Heikkinen)

Väitöstutkimukset vuosilta 2018-2019 (ml. vst-tematiikalle relevantteja tutkimuksia ammatillisesta ja korkeakoulutuksesta)

  • Xin Xing 2018. Perceived programme characteristics and impact: Case studies of Sino-Finnish trinational educational leadership training programmes.
  • Anne Pylvänäinen 2019: Development evaluation for local impact, A vocational education case in Tanzania as awakener.

Vuonna 2019 valmistuneita pro gradu -tutkielmia

  • Emilia Simola 2019. Vertaisryhmämentorointi vapaassa sivistystyössä – Tutkimus Verme2-hankkeen pilotista.
  • Suvi Saviniemi 2019. Kesäyliopistojen tehtäväkuvan muotoutuminen suomalaisessa aikuiskoulutusjärjestelmässä.
  • Mari Perko 2019. Isovanhemmuus lapsenlapsettomuuden kontekstissa.
  • Nina Magnusson 2019. Varsinais-Suomen Mannerheimin lastensuojeluliitto ry:n vapaaehtoinen tukihenkilö kasvattajan roolissa.
  • Satu Heimo 2019. ”Mitä me saatiin koulutuksesta, me annetaan niille”. Maahanmuuttajien vertaisasiantuntijuus Ote työhön -hankkeen työelämäohjaajakoulutuksessa. 
  • Mirjami Ekholm 2019. ORIVEDEN OPISTOA EI ENÄÄ OLE. Kansanvalistusseura päätti luopua lippulaivastaan.
  • Pirita Hakoniemi 2019. Paras tulos yhdessä kehittämällä: Työkonferenssimenetelmä kehittämistyön välineenä kolmessa eteläpohjalaisessa kansalaisopistossa.    
  • Antti Karhulahti 2019. VERTAISRYHMÄMENTOROINNIN VAIKUTUKSET VAPAAN SIVISTYSTYÖN OPPILAITOKSISSA.

Esimerkkejä käynnissä olevista tutkimushankkeista

  • EquJust. Equality and Planetary Justice in Adult, Vocational and Higher Education research group, Tampere University/EDU
  • ReWell. Promoting Regional Wellbeing through Adult and Vocational Education: research and study collaboration between universities of Tampere, Mzumbe and Kyambogo and regional adult and vocational institutes. You are welcome to join.
  • SAKKE. Suomalaisen aikuiskasvatuksen kentät ja kerrostumat -tietokirjasarjahanke (päätoim. Anja Heikkinen)

Turvapaikanhakija- ja pakolaisyhteistyö

  • Let’s Work Together action group. Tampere University
  • Opinsauna, Itä-Suomen yliopisto

Uusimmat päivitykset

Pari blogia toiminnasta Tampereella2.3.2021
Väitöstutkimus kesäyliopistojen opiskelijoiden oppimisesta25.2.2021
SVV on aloittanut yhteistyön EPALE:n kanssa24.2.2021
Johanna Kallio: Ekososiaalisen sivistyksen ituja – puutarhasta?23.2.2021
Raija Meriläinen: Korvaako osaaminen sivistyksen?16.2.2021
Maria Joutsenvirta: Sivistyminen vaatii hidastamista9.2.2021

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Agricola-opintokeskus
  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti