Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
28.4.2022 kirjoittajalta Vierailija

Tarja Hooli: Eihän tämä nyt ole mitään, tämmöistä vain

Tarja Hooli: Eihän tämä nyt ole mitään, tämmöistä vain
28.4.2022 kirjoittajalta Vierailija

Jo olemassa oleva osaaminen on perustana uuden oppimiselle ja sen tunnistaminen voi tapahtua yhdessä. Meillä jokaisella on osaamista, josta voimme olla ylpeitä.

Jos jossain me suomalaiset olemme hyviä, se on itsemme vähättely. Käytöksellä on pitkät perinteet ja monet suomalaiset sananlaskutkin viljelevät ajatuksia, joissa kehotetaan kätkemään onni ja osaaminen. Joskus näitä on pidetty jopa elämänohjeina, ettei vain ylpisty tai ettei vain luule itsestään liikoja. Vaatimattomuus kaunistaa, mutta rajansa silläkin.

Omasta osaamisesta ja taidoista puhuminen nähdään usein kehuskeluna ja sehän vasta onkin paheksuttavaa. Moni esimerkiksi työpaikkaa hakenut sanoo, että vaikeinta prosessissa oli kehua itseään. Myös kehujen vastaanottaminen saattaa olla vaivaannuttavaa. Näissä on valtavia kulttuurillisia eroja eikä vertailukohdetta tarvitse kaukaa hakea, kun sellainen löytyy heti länsinaapuristamme. On kuitenkin huomattavissa, että tilanne Suomessa on itsensä vähättelyn osalta muuttumassa ja nuoret osaavat tuoda itseään ja osaamistaan esille paremmin kuin vanhempansa tai isovanhempansa.

Kuva: BluBonRelaXon, Pixabay

Huonoja oppimiskokemuksia korjaamassa

Aikoinaan gradua tehdessäni haastattelin kansalaisopiston opiskelijoita ja huomasin, miten monella heillä oli huonoja koulukokemuksia, joissa opettajan väärät sanavalinnat tai omien vanhempien antamat negatiiviset kommentit ovat pysyvästi vaikuttaneet henkilön itsetuntoon, minäkuvaan ja käsitykseen omasta osaamisesta. Haastattelemani henkilöt olivat onnekseen päässeet näistä yli, vaikka se tapahtuikin vasta vuosikymmeniä myöhemmin kansalaisopiston kurssilla.

Tai oikeastaan prosessi parempaan käynnistyi jo silloin, kun he ilmoittautuivat kurssille ja uskalsivat ottaa riskin siitä, että he jälleen epäonnistuvat eivätkä vieläkään opi. Nämä huonot oppimiskokemukset ovat jääneet pysyvästi mieleeni ja aika usein huomaan edelleen ajattelevani kuulemiani tarinoita.

Yhdessä tunnistettua osaamista

Meillä jokaisella on sellaista osaamista, josta voimme olla ylpeitä. Kukaan ei pidä kerskurista, mutta se, että pystyy kertomaan selkeästi omasta osaamisestaan, ei ole kerskailua. Ongelmana voi olla enemmänkin se, ettei ihminen osaa kertoa osaamisestaan, koska ei itsekään tiedosta sitä.

Osaaminen näkyviin -kampanjaa käydään nyt isosti Suomessa. Valtioneuvoston selvitykset sekä Sitran kampanjat ja Erätauko-keskustelut ovat tästä hyviä esimerkkejä. Osaamisen tunnistaminen voi olla helpompaa, kun on vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Käsitys omasta osaamisesta jää helposti pinnalliseksi, mutta yhteisellä keskustelulla avarretaan ajattelua.

Teimme työyhteisössämme tästä kokeilun ja olimme positiivisesti yllättyneitä. Työkavereiden antama palaute kollegojen osaamisesta oli kannustavaa ja vaikka paljon itsestämme tiesimme, yllätyksiäkin tuli. Kokeilu sai niin hyvän vastaanoton, että sitä on pyydetty uudestaan.

kuva: Pixabay (monta eri kuvaajaa); editointi: Satu Heimo

Perustana jo olemassa oleva

Kansalaisopiston rehtorina olen paljon pohtinut kansalaisopistojen mahdollisuuksia opiskelijoidemme osaamisen tunnistamisessa. Meillähän on nyt lakimuutoksen ansiosta mahdollisuus mitata ja arvioida osaamista ja viedä opintoja ePerusteisiin ja Koski-tietovarantoon. Ensin on kuitenkin saatava kivijalka kuntoon eli työkalut oman osaamisen tunnistamiseen. On tärkeää, ettei keskitytä siihen, mitä osaamista puuttuu, vaan enemmänkin siihen, mitä osaamista jo on. Esimerkiksi harrastusten kautta syntyy paljon osaamista, joka voi olla arvokasta myös muissa toimintaympäristöissä.

Oma osaamiskapasiteetti on tärkeää levittää omien silmien eteen, sillä mitä luultavammin lista on pitkä. Oman osaamisen huomaaminen on tärkeää ihmiselle itselleen ja sitä se on myös koko yhteiskunnalle. Vaikka tässä vaiheessa emme edes puhuisi työelämään ja opiskeluun liittyvästä osaamisesta ja sen yhteiskunnallisesta merkityksestä, oman osaamisen hoksaaminen tuottaa iloa ja vahvistaa itsetuntoa ihmiselle itselleen. Ehkä tällä tavalla pääsemme eroon tavastamme vähätellä omaa osaamistamme ja uskallamme voimaantua ja kukoistaa.

Kuva: Pezibear, Pixabay

***

Tarja Hooli on kasvatustieteen maisteri, Tornion kansalaisopiston rehtori ja Lapin opistopiirin puheenjohtaja. Hän on työskennellyt kansalaisopistokentällä 14 vuotta. Tarja tunnetaan alueellisesta kehittämis- ja hanketyöstä sekä laajasta yhteistyöverkostosta. Tarjan mielestä vapaassa sivistystyössä parasta on sen monipuolisuus, ja sydämen asiana hänellä on kansalaisopistopalveluiden tasavertainen saavutettavuus. Vapaa-ajalla Tarja suuntaa Tornionjoen rannalla sijaitsevaan perheen vapaa-ajankotiin tai rentoutuu sisustamisen, lukemisen ja kulttuurin parissa.

Osaamisen tunnistamisesta

OKM https://okm.fi/osaamisen-tunnistaminen

Kansalaisopistojen liitto KoL https://kansalaisopistojenliitto.fi/blog/pikaopas-kansalaisopiston-opettajalle-osaamisperusteisen-kurssin-suunnitteluun-seka-opiskelijan-ohjaukseen-ja-arviointiin/

Kansalaisopistojen liitto KoL https://kansalaisopistojenliitto.fi/blog/kohti-osaamisperusteisuutta-suuntaviivoja-kansalaisopiston-johdolle-ja-yllapitajalle/

Sitra https://www.sitra.fi/hankkeet/osaaminen-nakyviin/

Maaseudun sivistysliitto https://msl.fi/news/osaamisen-tunnistaminen-on-tulevaisuuden-yleissivistysta/

Kohti osaamisperusteisuutta: suuntaviivoja kansalaisopiston johdolle ja ylläpitäjälle (2022) – Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)

Erätauko-keskustelusta

Sitra https://www.sitra.fi/eratauko/

Sitra https://www.eratauko.fi/tyokalu/osaaminen-nakyviin/

***

OSALLISTU KESKUSTELUUN KOMMENTOIMALLA KIRJOITUSTA SIVUN ALALAIDASSA!

Edellinen artikkeliPöhinää kylilläSeuraava artikkeli SVV-UUTISKIRJE

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

Uwe Gartenschlaeger: Old wine in new bottles – Why do we find “Bildung” so interesting right now?11.5.2022
Emotions, agency & activism -työpaja 31.3.4.5.2022
Välkommen till Mimerkonferensen 20223.5.2022
”Eletään ihmisiksi”3.5.2022
SVV-UUTISKIRJE28.4.2022
Tarja Hooli: Eihän tämä nyt ole mitään, tämmöistä vain28.4.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Agricola-opintokeskus
  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti