Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus
Kielitaidon nähdään rakentavan pohjan kotoutumiselle ja se on tärkein maahanmuuttajien osaamisen arvioinnin kriteeri lukutaitokoulutuksessa. Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen vaatii koulua käymättömältä aikuiselta ajattelumallien, toimintatapojen ja identiteetin muutosta, mutta sen harjoittaminen on monelle koulun seinien sisäpuolelle jäävä ponnistus.
Artëm Kuosti & Yuri Kitaba: Digi kuuluu kaikille – vai kuuluuko?
Suomen digiosaaminen ja digitalisaatio on kansainvälisesti johtavassa asemassa, mutta kaikki eivät pysy digitaalisessa muutoksessa mukana. Osa kansalaisjärjestöistä joutui korona-aikana keskeyttämään toimintansa osaamisen, laitteiden ja resurssien puutteen vuoksi.
Anni Holopainen: Aikuisten perusopetus – Vapaan sivistystyön hybridi kameleontti
Miten aikuisten perusopetus, tutkintotavoitteinen ja joskus viranomaisten velvoittama yleissivistävä koulutus, sopii vapaan sivistystyön ihanteisiin?
Nya ålänningar som vi – inbjudan till dialog
KOSI-konferensen var 6.5.2021 arrangerad av Medis, ABF, Kompassen, Fritt Bildningsarbete i Finland/SVV-nätverket med
stöd från Alfred Kordelin -stiftelsen. Teman var integration.
Pro gradu -tutkielma analysoi kotoutumiskoulutuksen muutosta
Anna Ojapellon pro gradun mukaan työllistyvyysnäkemys näyttäytyy kotoutumisessa itsestään selvänä, mutta näin ei suinkaan aina ole ollut.
Golaleh Makrooni, Shafiqul Alam & Nasrin Jinia: Towards sustainability – Sustainable integration of immigrants through alternatives in adult vocational education
What is the responsibility of adult education in promoting sustainable integration of migrants?
Itä-Suomen yliopiston Opinsauna-hankkeesta työkaluja ja materiaaleja kotoutumista tukevaan vapaaseen sivistystyöhön
Opinsauna-hankkeen tiedote 09/19 Tuore raportti verkossa Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella (2017–2019) on kehitetty, pilotoitu ja arvioitu erilaisia kotoutumista tukevia kursseja…