Jätä ja löydä tutkimusaihe!

Keräämme ajankohtaisia tutkimusaiheita vapaan sivistystyön kentältä. Voit jättää tänne oman aiheidean tai tutkimustarpeen sekä löytää aiheen esimerkiksi opinnäytetutkimukseesi. Voit jättää aiheidean allaolevaan kommenttilaatikkoon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Aiheideoita ja tutkimustarpeita

2024

Kannattaa käydä läpi myös aiempien vuosien aihesyötteet, sillä monet aiheet ovat edelleen ajankohtaisia. Kysyttävää? Ole yhteydessä SVV-koordinaattori Jenni Pätäriin (jenni.patari(at)sivistystyo.fi).

Tekoäly ja kansanopistot

Kuinka tekoäly sulautuu kansanopiston opetukseen? Kansanopistoyhdistys on mukana käynnistämässä henkilöstökoulutusohjelmaa Tekoäly kansanopisto-opettajan tukiälyksi, joka käynnistyy syyskuussa 2024. Kansanopiston pedagogiikka pohjautuu vahvasti kohtaamiseen, läsnäoloon ja lähiopetukseen. Koulutuksessa kansanopistojen opettajat ja opetuksen suunnittelijat perehtyvät tekoälyn käyttöön ja hyödyntämiseen omassa työssään. Koulutus koostuu neljästä koulutusosiosta, joista viimeinen pidetään syksyllä 2025. Kansanopistoyhdistys toivottaa opinnäytteentekijän tervetulleeksi havainnoimaan ja analysoimaan henkilöstökoulutusohjelmaa – niitä kysymyksiä, haasteita, onnistumisia ja oivalluksia, joita koulutuksen aikana syntyy.

Yhteyshenkilö: Anni Henricson, koordinaattori, Suomen Kansanopistoyhdistys (anni.henricson(at)kansanopistot.fi)

Kansanvalistusseuran ajankohtaiset teemat

Kansanvalistusseuran ajankohtaisteemat ovat sellaisia, että niihin perustuvia erityyppisiä tekstejä otetaan mielellään vastaan myös Aikuiskasvatus-tiedelehdessä.

  • Yhdessä elämään oppiminen: tarkastelukohteena naapuruston yhteisöllisyyttä rakentava Buy nothing -kierrätysryhmä.
  • Aikuisten traumapedagogiikka, sukupolvitaakat
  • Opettajankoulutus sisältöineen sekä opettajuus paineineen ja kuormituksineen
  • Taide- ja kulttuurikasvatus osana laajempaa sivistystavoitetta
  • Aikuismaahanmuuttajaväestön kielen oppiminen ja koulutus sekä kestävyystavoitteiden tukeminen kasvatuksen ja koulutuksen näkökulmasta
  • Kansainvälisen koulutuspoliittisen keskustelu jatkuvasta oppimisesta seurantaan
  • Aikuiskasvatuksen suhde kolmannen sektorin työhön
  • Nykyhallituksen toimet aikuiskasvatuksen näkökulmasta rahoituksesta linjauksiin: poliittista analyysiä, kannanottoja, puheenvuoroja, näkökulmia
  • Kaksoisurat
  • Yhdenvertaisuus – eriarvoisuus, vähemmistönäkökulmat
  • Sivistyksen teemavuonna sivistyksen ja koulutuksen merkitystä yhteiskunnassa ei voi liikaa pitää esillä.
  • Dialogi ja dialogisuus aikuiskasvatuksessa
  • Työelämän digitalisaatio ja suorittavaa työtä tekevien näkökulma työssä oppimiseen jäävät asiantuntijatyöhön keskittyvissä teemoissa vähälle.
  • Ajattomat kasvatusfilosofiset kysymykset

Yhteyshenkilö: Terhi Kouvo, toimituspäällikkö

Rekrytointi sivistystyössä

Millainen on sivistystyön työntekijärakenne (esim. ikä- ja sukupuolirakenne)? Millaisia ja kuinka inklusiivisia sekä oikeudenmukaisia rekrytointiprosessit ovat?

Yhteyshenkilö: Jenni Pätäri, SVV-ohjelman koordinaattori (jenni.patari(at)sivistystyo.fi)

Sivistystyö työllistäjänä

Millainen yhteiskunnallinen merkitys vapaalla sivistystyöllä on työllistäjänä? Millaisia kansantaloudellisia vaikutuksia on sillä, kun sivistystyön rahoitusta leikataan ja opetushenkilökuntaa jää työttömäksi (valtion verotulojen väheneminen) (esim. kansalaisopistojen opetustunnin hintaa koskevat tiedot saatavilla)?

Yhteyshenkilö: Jenni Pätäri, SVV-ohjelma (jenni.patari(at)sivistystyo.fi)


2022–23

Vapaan sivistystyön ideariihessä 2022 kerätyt ideat (ks. ideariihi)

Arviointiaiheita

  1. Koko ohjausjärjestelmän toimivuuden rohkea arviointi
  2. Maahanmuutto- ja lukutaitokoulutusten vaikuttavuus (saavutettu kielitaito, sosiaalinen pääoma)
  3. Miten VST rakentaa/tukee elämänpolkuja syrjäytymisestä työelämään ja sen rahallinen hyöty yhteiskunnalle? (ml. maahanmuuttaneet)
  4. Minkä verran opiskelijoissa vaihtuvuutta? vrt. sisäpiiri/avoimuus > saavutettavuus, osallisuus

Tutkimusaiheita

  • Onko olemassa aineistoja, joita ei ole hyödynnetty? Arkistot?
  • Onko kaikki VST-tutkimus kasvatustieteellistä? –> Yhteiskuntatieteet, sosiologia, hallintotieteet, taloustiede…
  • Kansalaisopisto [myös muut työmuodot] yhdistysten ja vapaaehtoistyön kasvualustana
  • Pitkittäistutkimus: VST koulutuspoluissa ja elämänpoluissa
  • VST:ssä tehtyjen koulutuspoliittisten uudistusten toimivuus ja vaikutukset (esim. lukutaitokoulutus, osaamisperustaisuus)

Tutkimustarpeita OKM:n näkökulmasta aikajanalla 2022–2030 (lähde: Petra Heikkinen)

2022

  • Ikäihmisten sivistyksellisten oikeuksien toteutuminen
  • Koronapandemiaan liittyvä selvitys ikäihmisten digitaidoista, medialukutaidosta, resilienssistä ja yksinäisyydestä/yhteisöllisyyden puutteesta
  • Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat vapaan sivistystyön oppilaitoksissa ja niiden laatu
  • Vapaan sivistystyön rahoituksen kehitys 1998-2022
  • Maahanmuuttajien lukutaitokoulutuksen arviointi

2023

  • #MeToo vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa
  • Jälkiarviointi vapaan sivistystyön lakiuudistuksen 2010-2011 vaikutuksista
  • Vapaan sivistystyön tunnettuus
  • Vapaan sivistystyön kustannushyödyt ja arviointimenetelmät
  • Kansanopistojen pitkien linjojen oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien opiskelupaikkojen riittävyys
  • Kunnalliset vapaan sivistystyön oppilaitokset TEA-viisariin

2024

  • Romanien ylisukupolviset kokemukset vapaasta sivistystyöstä
  • Uudistettu tutkintoon johtamaton koulutus –tiedonkeruu (jatkossakin joka vuosi?)
  • Yhdenvertaisuussuunnittelun digitaalisen raportointityökalun kehittäminen ja tiedonkeruun pilotointi vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Yhteistyössä Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimiston kanssa, jos YVV:ssä on kiinnostusta.
  • Kestävä kehitys/Ekologinen kestävyys/Ympäristövastuullisuus vapaan sivistystyön oppilaitoksissa
  • Laaja kokoava tutkimus oppivelvollisuuden laajentamisen tavoitteiden toteutumisesta, toimeenpanon onnistumisesta ja uudistuksen vaikuttavuudesta (ml. kansanopistot)
  • PIAAC-tuloksia ennakoiva selvitys vapaan sivistystyön osalta?
  • PIAAC-tutkimuksen ensimmäiset tulokset

2025

  • Laatutyö VST-oppilaitoksissa?
  • Digitalisaation tila ja kehittämistarpeet vapaan sivistystyön oppilaitoksissa
  • Vapaan sivistystyön opiskelijaprofiili 2024 (osana Tutkintoon johtamatonta koulutus –tiedonkeruuta)

2026

  • Seuraava teema ikääntyvistä/ikäihmisistä
  • Jälkiarviointi vapaan sivistystyön maahanmuuttajien lukutaitokoulutuksen lakiuudistuksesta

2027

  • Jälkiarviointi vapaan sivistystyön (ja taiteen perusopetuksen?) vapaatavoitteisten koulutusten saamisesta valtakunnallisen Koski-tietovarannon piiriin ja lakiuudistuksen tosiasiallisista vaikutuksista oppilaitosten toimintaan
  • Seuraava teema tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta vapaassa sivistystyössä
  • Jatkuvan oppimisen uudistuksen vaikutukset vapaaseen sivistystyöhön

2028

  • Seuraava teema kestävästä kehityksestä/ekologisesta kestävyydestä / ympäristövastuullisuudesta vapaan sivistystyön oppilaitoksissa

2030

  • Vapaan sivistystyön opiskelijaprofiili 2029 (osana Tutkintoon johtamatonta koulutus –tiedonkeruuta)

BILDNINGSALLIANSEN 

  • maahanmuuttajakoulutusten hyötyjen arviointi
  • toiminnan taloudellinen tehokkuus ja vaikuttavuus
  • suomen- ja ruotsinkielisten kansanopistojen fuusioiden tutkiminen

KANSANVALISTUSSEURA 

  • erilaiset oppimisen muodot ja niiden muutos
  • kaupungistumisen vaikutus oppimiseen
  • ekososiaalinen osaaminen ja tietoisuus
  • osallisuus ja kohtaamiset
  • monitieteisyys ja poikkitieteiset näkökulmat
  • oppimisympäristö ja teknologia
  • johtaminen ja aikuiskasvatuksen/vst-kentän uudistuminen
  • vaikuttavuus ja talous

KANSANOPISTOT

  • kansanopistojen yhteiskunnalliset tehtävät (esim. maahanmuuttajakoulutus)
  • kansanopistoille ominainen tavoite ”täyteen potentiaaliin kasvamisesta” eli miten aikuisopiskelijoita tuetaan oppimisvaikeuksissa, perustaitojen saavuttamisessa ja ns. ”oman jutun” löytämisessä
  • kansanopistopedagogiikka
  • sivistyspedagogiikka

KESÄYLIOPISTOT 

  • oman toimintaympäristön ja toiminnan alueellisuuden jäsentäminen
  • yhteistyösuhteet ja verkostoituminen (yhteistyö oppilaitosten, yritysten, järjestöjen ja organisaatioiden kanssa)
  • alueellinen koulutuspolitiikka tässä ajassa
  • kotoutumiseen liittyvät yhteiskunnalliset tehtävät

OPINTOKESKUKSET 

  • opintokeskusten vaikuttavuus ja hyödyt (ns. hyötyketju)
  • maahanmuuttajien omien järjestöjen osallisuus opintokeskuksissa (tarpeet, hyödyt kotoutumiselle)
  • työelämä ja jatkuva oppiminen (ml. perustaidot, osaamismerkit)
  • vapaaehtoistyö Suomessa: saatavilla Kansalaisareenan, Kirkkohallituksen ja Opintokeskus Siviksen vuonna 2021 keräämä kyselyaineisto. Aineisto antaa mahdollisuuden syventää ymmärrystä vapaaehtoistoiminnasta ja sen tekijöistä Suomessa.

TJS Opintokeskus, Helsinki (esim.):

  • Korkeasti koulutettujen ammatilliset edunvalvonta-asiat
  • työelämän muutokset ja/tai työssä jaksaminen

URHEILUOPISTOT 

  • urheiluopistoja koskeva perustutkimus
  • asiakkaan kokemat liikunta-alan vapaan sivistystyön koulutuksen terveyshyödyt
  • liikunnanohjauksen merkitys eri väestöryhmien keskuudessa
  • vuorovaikutus ja tunnetietoisuuden kehittäminen liikunta-alan koulutuksessa
  • etäopetus liikunta-alalla, digitalisaatio, digivalmennus (mallin luominen?)
  • (Yhteistyömahdollisuuksia myös lasten ja nuorten liikunnan/liikuntakasvatuksen tutkimuksessa.)


Arkisto – aiemmat aiheideat