Keräämme ajankohtaisia tutkimusaiheita vapaan sivistystyön kentältä. Voit jättää tänne oman aiheidean tai tutkimustarpeen sekä löytää aiheen esimerkiksi opinnäytetutkimukseesi. Voit jättää aiheidean allaolevaan kommenttilaatikkoon.
Aiheideoita ja -tarpeita 2022–23
Vapaan sivistystyön ideariihessä 2022 kerätyt ideat (ks. ideariihi)
Kuvakoosteet



Arviointiaiheita
- Koko ohjausjärjestelmän toimivuuden rohkea arviointi
- Maahanmuutto- ja lukutaitokoulutusten vaikuttavuus (saavutettu kielitaito, sosiaalinen pääoma)
- Miten VST rakentaa/tukee elämänpolkuja syrjäytymisestä työelämään ja sen rahallinen hyöty yhteiskunnalle? (ml. maahanmuuttaneet)
- Minkä verran opiskelijoissa vaihtuvuutta? vrt. sisäpiiri/avoimuus > saavutettavuus, osallisuus
Tutkimusaiheita
- Onko olemassa aineistoja, joita ei ole hyödynnetty? Arkistot?
- Onko kaikki VST-tutkimus kasvatustieteellistä? –> Yhteiskuntatieteet, sosiologia, hallintotieteet, taloustiede…
- Kansalaisopisto [myös muut työmuodot] yhdistysten ja vapaaehtoistyön kasvualustana
- Pitkittäistutkimus: VST koulutuspoluissa ja elämänpoluissa
- VST:ssä tehtyjen koulutuspoliittisten uudistusten toimivuus ja vaikutukset (esim. lukutaitokoulutus, osaamisperustaisuus)
Tutkimustarpeita OPH:n näkökulmasta aikajanalla 2022–2030 (lähde: Petra Heikkinen)
2022
- Ikäihmisten sivistyksellisten oikeuksien toteutuminen
- Koronapandemiaan liittyvä selvitys ikäihmisten digitaidoista, medialukutaidosta, resilienssistä ja yksinäisyydestä/yhteisöllisyyden puutteesta
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat vapaan sivistystyön oppilaitoksissa ja niiden laatu
- Vapaan sivistystyön rahoituksen kehitys 1998-2022
- Maahanmuuttajien lukutaitokoulutuksen arviointi
2023
- #MeToo vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa
- Jälkiarviointi vapaan sivistystyön lakiuudistuksen 2010-2011 vaikutuksista
- Vapaan sivistystyön tunnettuus
- Vapaan sivistystyön kustannushyödyt ja arviointimenetelmät
- Kansanopistojen pitkien linjojen oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien opiskelupaikkojen riittävyys
- Kunnalliset vapaan sivistystyön oppilaitokset TEA-viisariin
2024
- Romanien ylisukupolviset kokemukset vapaasta sivistystyöstä
- Uudistettu tutkintoon johtamaton koulutus –tiedonkeruu (jatkossakin joka vuosi?)
- Yhdenvertaisuussuunnittelun digitaalisen raportointityökalun kehittäminen ja tiedonkeruun pilotointi vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Yhteistyössä Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimiston kanssa, jos YVV:ssä on kiinnostusta.
- Kestävä kehitys/Ekologinen kestävyys/Ympäristövastuullisuus vapaan sivistystyön oppilaitoksissa
- Laaja kokoava tutkimus oppivelvollisuuden laajentamisen tavoitteiden toteutumisesta, toimeenpanon onnistumisesta ja uudistuksen vaikuttavuudesta (ml. kansanopistot)
- PIAAC-tuloksia ennakoiva selvitys vapaan sivistystyön osalta?
- PIAAC-tutkimuksen ensimmäiset tulokset
2025
- Laatutyö VST-oppilaitoksissa?
- Digitalisaation tila ja kehittämistarpeet vapaan sivistystyön oppilaitoksissa
- Vapaan sivistystyön opiskelijaprofiili 2024 (osana Tutkintoon johtamatonta koulutus –tiedonkeruuta)
2026
- Seuraava teema ikääntyvistä/ikäihmisistä
- Jälkiarviointi vapaan sivistystyön maahanmuuttajien lukutaitokoulutuksen lakiuudistuksesta
2027
- Jälkiarviointi vapaan sivistystyön (ja taiteen perusopetuksen?) vapaatavoitteisten koulutusten saamisesta valtakunnallisen Koski-tietovarannon piiriin ja lakiuudistuksen tosiasiallisista vaikutuksista oppilaitosten toimintaan
- Seuraava teema tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta vapaassa sivistystyössä
- Jatkuvan oppimisen uudistuksen vaikutukset vapaaseen sivistystyöhön
2028
- Seuraava teema kestävästä kehityksestä/ekologisesta kestävyydestä / ympäristövastuullisuudesta vapaan sivistystyön oppilaitoksissa
2030
- Vapaan sivistystyön opiskelijaprofiili 2029 (osana Tutkintoon johtamatonta koulutus –tiedonkeruuta)
Aiheideoita ja -tarpeita vapaan sivistystyön kentältä 2022
- maahanmuuttajakoulutusten hyötyjen arviointi
- toiminnan taloudellinen tehokkuus ja vaikuttavuus
- suomen- ja ruotsinkielisten kansanopistojen fuusioiden tutkiminen
- erilaiset oppimisen muodot ja niiden muutos
- kaupungistumisen vaikutus oppimiseen
- ekososiaalinen osaaminen ja tietoisuus
- osallisuus ja kohtaamiset
- monitieteisyys ja poikkitieteiset näkökulmat
- oppimisympäristö ja teknologia
- johtaminen ja aikuiskasvatuksen/vst-kentän uudistuminen
- vaikuttavuus ja talous
KANSALAISOPISTOT Aiheita, mm. osaamisperusteisuus ja jatkuva oppiminen.
- kansanopistojen yhteiskunnalliset tehtävät (esim. maahanmuuttajakoulutus)
- kansanopistoille ominainen tavoite ”täyteen potentiaaliin kasvamisesta” eli miten aikuisopiskelijoita tuetaan oppimisvaikeuksissa, perustaitojen saavuttamisessa ja ns. ”oman jutun” löytämisessä
- kansanopistopedagogiikka
- sivistyspedagogiikka
- oman toimintaympäristön ja toiminnan alueellisuuden jäsentäminen
- yhteistyösuhteet ja verkostoituminen (yhteistyö oppilaitosten, yritysten, järjestöjen ja organisaatioiden kanssa)
- alueellinen koulutuspolitiikka tässä ajassa
- kotoutumiseen liittyvät yhteiskunnalliset tehtävät
- opintokeskusten vaikuttavuus ja hyödyt (ns. hyötyketju)
- maahanmuuttajien omien järjestöjen osallisuus opintokeskuksissa (tarpeet, hyödyt kotoutumiselle)
- työelämä ja jatkuva oppiminen (ml. perustaidot, osaamismerkit)
TJS Opintokeskus, Helsinki (esim.):
- Korkeasti koulutettujen ammatilliset edunvalvonta-asiat
- työelämän muutokset ja/tai työssä jaksaminen

- urheiluopistoja koskeva perustutkimus
- asiakkaan kokemat liikunta-alan vapaan sivistystyön koulutuksen terveyshyödyt
- liikunnanohjauksen merkitys eri väestöryhmien keskuudessa
- vuorovaikutus ja tunnetietoisuuden kehittäminen liikunta-alan koulutuksessa
- etäopetus liikunta-alalla, digitalisaatio, digivalmennus (mallin luominen?)
- (Yhteistyömahdollisuuksia myös lasten ja nuorten liikunnan/liikuntakasvatuksen tutkimuksessa.)



Arkisto – aiemmat aiheideat
- Opinnäytetöiden aiheideoita, toimintakausi 2017-2019 (PDF). Kauden pääteemana rakennemuutokset ja muuttuva kansalaisuus (kokoaja Jenni Pätäri).
- Opinnäytetöiden aiheideoita kevät 2014 ja 2015 (PDF) (kokoaja Jenni Pätäri)
Vastaa