Digiä ikä kaikki? Ikäihmisten digitaidot ja -syrjäytyminen koronapandemian aikana ja koronapandemian vaikutukset vapaan sivistystyön oppilaitosten varautumiseen

Digiä ikä kaikki? Ikäihmisten digitaidot ja -syrjäytyminen koronapandemian aikana ja koronapandemian vaikutukset vapaan sivistystyön oppilaitosten varautumiseen

Julkaisutiedote 29.9.25

OKM on julkaissut osana digitalisaation viitekehystyötä Anna Renforsin ja Juha Suorannan (Tampereen yliopisto) laatiman selvityksen Digiä ikä kaikki? Ikäihmisten digitaidot ja -syrjäytyminen koronapandemian aikana ja koronapandemian vaikutukset vapaan sivistystyön oppilaitosten varautumiseen.

Digitaitojen opetus on tärkeä osa vapaan sivistystyön yhteiskuntavastuuta

Renforsin ja Suorannan selvityksessä tarkasteltiin ikäihmisten digiosaamista ja digitaalista syrjäytymistä koronapandemian aikana sekä pandemian vaikutuksia vapaan sivistystyön oppilaitosten varautumiseen. Monet koronarajoitukset kohdistuivat ikäihmisiin, ja digitaitojen merkitys korostui. Ikäihmisten digitoimijuus vaihtelee iän, taustan ja toimintakyvyn mukaan. Digin käyttäjinä heidät voidaan jaotella viiteen ryhmään: aktiiviset, käytännönläheiset, epävarmat, välttelevät ja ulkopuolelle jääneet.

Pandemia lisäsi ikääntyneiden digiviestintää ja digitaalisten terveyspalveluiden käyttöä sekä yksinäisyyttä ja syrjäytymisriskiä. Monille ikääntyneille digipalvelut ovat vaikeakäyttöisiä, ja erityisesti yli 75-vuotiailla on puutteita digitaidoissa. Toisaalta digiosaaminen vahvistaa toimintakykyä. Läheisten tarjoama digituki on ikäihmisille tärkeää. Koronapandemian puhjettua osa vapaan sivistystyön oppilaitoksista siirtyi etä- ja hybridiopetukseen, osassa koulutuksia jouduttiin keskeyttämään. Koulutuksen järjestämisen vaikeudet liittyivät digitaitoihin, teknisiin ongelmiin ja siihen, että kaikki kurssit eivät soveltuneet verkkoon. Ikäihmisten tavoittaminen digivälinein oli haasteellista ja kasvokkaisen vuorovaikutuksen puute koettiin ongelmaksi. Digitaitojen opetus on tärkeä osa vapaan sivistystyön yhteiskuntavastuuta. Ikäihmiset hyötyvät räätälöidystä digitaito-opetuksesta ja monikanavaisesti digituesta.

Digitalisaation viitekehys kehittää digitalisaation ohjausta ja vaikuttavuutta

Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön digitalisaation viitekehyksen toteutuksella kehitetään digitalisaation ohjausta ja vaikuttavuutta sekä hallinnonalan ennakointikykyä. Viitekehyksessä määritellään opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen ja toimialan yhteistyönä kehittämistyötä ohjaavat periaatteet, tavoitetila ja toimenpiteet digitalisaation eri osa-alueille, joita ovat digitalisaation kehittämisen edellytykset, digitaalinen osaaminen, digitaalisten infrastruktuurin, palveluiden ja yhteentoimivuuden kehittämisen tuki, tiedonhallinta ja laatu, tietosuoja ja -turva, digitalisaation lainsäädäntö ja -tulkinta sekä digitalisaation tutkimus.

Viitekehyksen toteutuksen tavoitteena on muodostaa yhteinen suunta digitalisaation kehitykselle, luoda yhteentoimiva ja kattava tietopohja sekä sitä hyödyntävää analytiikkaa päätöksenteon tueksi, edistää digitaalisen oppimisen yhdenvertaista toteutumista ja vahvistaa digitaalista osaamista, luoda yhteiset pelisäännöt ja toimintamallit digitaalisten palveluiden kehittämiselle sekä kehittää voimavarojen tarkoituksenmukaista kohdentamista ja siten parantaa strategista ohjausta.

Lisäksi laaditaan varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön tavoitetilan viitearkkitehtuurikuvaukset. Arkkitehtuurityön tarkoituksena on kehittää toimialojen tiedonhallintaa hallinnon eri tasoilla sekä niiden välisissä tietovirroissa. Arkkitehtuurityöllä tuetaan lisäksi toimialojen digitalisaation ohjausta ja käytännön toimeenpanoa tulevaisuudessa.

Lue lisää

Linkki julkaisuun.

Julkaisutiedot: Renfors, Anna & Suoranta, Juha (2025). Digiä ikä kaikki? Ikäihmisten digitaidot ja -syrjäytyminen koronapandemian aikana ja koronapandemian vaikutukset vapaan sivistystyön oppilaitosten varautumiseen. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2025:22. Saatavilla: [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/166478].

Jo aiemmin (06/25) OKM julkaisi Risto Hotulaisen, Joonas Junttilan, Reijo Bymanin, Kalle Juutin ja Sanna Oinaksen (Helsingin yliopisto) toteuttaman selvityksen digitalisaation toteutumisen nykytilasta vapaassa sivistystyössä.

Osallistu

Mikäli vapaan sivistystyön digitalisaation teemat kiinnostavat, ota seurantaan Eduuni-wiki, jonne kootaan digitalisaation viitekehystyötä koskevat julkaisut ja ajankohtainen ohjelma.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *