Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivät järjestetään 10.-11.2.2022 Tampereen yliopistossa. Lähetä abstraktisi tutkimuspäiville 3.12. mennessä!
Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivien teemana on Jatkuva aikuiskasvatus. Miten aikuiskasvatustutkimus voi tarttua globaaleihin uhkiin ja niistä aiheutuviin katkoksiin? Yhteiskunnan murrokset ovat usein myös aikuiskasvatuskäytäntöjen ja -tutkimuksen käännekohtia, joissa jatkuvuus kyseenalaistetaan. Pandemian poikkeusolot ovat paitsi konkretisoineet globaaleja uhkia, niin myös merkinneet arjen katkoksia yksilöllisellä, yhteisöllisellä ja yhteiskunnallisella tasolla. On syytä pohtia, voiko aikuiskasvatustutkimuksen tuottama tieto sanoittaa uudelleen sivistyksen, kasvatuksen, koulutuksen ja oppimisen tehtäviä paikallisissa ja globaaleissa yhteisöissä. Osoittaako tutkimus murroskohtia ja kanavoiko se aikuiskasvatuksen toimijoiden huolen kaikkien elonyhteisöjen jatkuvuudesta? Entä voiko jatkuvaa oppimista tutkia yksilön muutosvalmiutta laajempana ilmiönä – aikuiskasvatuksellisena ymmärryksenä, jolla tulevaisuuden kiperiä kysymyksiä jäsennetään ja ratkotaan? Kutsumme osallistujia yliopistoista, tutkimuslaitoksista, ammattikorkeakouluista ja muista asiantuntijayhteisöistä keskustelemaan näistä tärkeistä teemoista.
Tutkimuspäivät toteutetaan hybriditapahtumana, joten lähi- ja etäosallistuminen on mahdollista.
***
Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivillä on mukana mielenkiintoisia teemaryhmiä.
Mukana on myös SVV-yhteistyöryhmän teemaryhmä ”Sivistys: ratkaisu kinkkisiin ongelmiin? / Bildung: a salvation to wicked problems?”.
Tähän kaksikieliseen teemaryhmään voi lähettää esitysehdotuksia joko suomeksi tai englanniksi. Teemaryhmän aiheena on ’Sivistys’, joka on viime vuosina nostettu globaalien ongelmien, kuten esimerkiksi ekologisten kriisien ratkaisumalliksi. Tämä on näkynyt lisääntyneinä tapahtumina ja hankkeina, joissa esitetään sivistyksestä uusia tulkintoja ja määritelmiä, jotka osoittaisivat sen mahdollisuudet ongelmien ratkaisijana. Vastaava kansainvälinen ilmiö on ’Bildung’-käsitteen ympärille kehkeytynyt toiminta, jossa siitä on tullut jopa eräänlainen pelastuksen evankeliumi. Teemaryhmäesitykset voivat olla historiallisia, teoreettisia tai käsitteellisiä analyyseja ’Sivistys’ tai/ja ’Bildung’-käsitteistä, tai esimerkkejä siitä, miten näitä aikuiskoulutuksessa tarjotaan tai käytetään kinkkisten ongelmien ratkaisemiseen.
Esiseminaari 9.2.2022 Bildung-gospel: a salvation to wicked problems?
This bilingual thematic group invites presentations in Finnish and English. It focuses on emergence of the category of ‘Sivistys’ as a salvation to global challenges like ecological crisis. This is manifested in increasing number of events and activities in the field of adult education, suggesting new interpretations of ‘Sivistys’, which would function as solutions for problems. Recently a related concept ‘Bildung’ has become a gospel in international context (see pre-seminar Bildung-gospel: a salvation to wicked problems? [linkki esiseminaarin kutsuun]). Presentations can be historical, theoretical, or conceptual analyses of ‘Sivistys/Bildung’ or concrete examples on how ‘Sivistys/Bildung’ is used in adult education to solve the wicked problems.
Link to the preseminar on the same theme 9.2.2022: https://events.tuni.fi/aitu2022/pre-seminar-9-2/
Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivillä on myös toinen sivistystä käsittelevä teemaryhmä nimeltä Sivistyksen tilat.
Sivistys on murroksessa. Kestävä tulevaisuus vaatii meitä muuttamaan toimintaamme.
Sivistyksestä puhutaan harvoin sivistyksen termeillä. Siksi sivistyskeskustelua on vahvistettava tutkimuksella. Sivistykselliset arvovalinnat piiloutuvat käytännön tavoitteisiin: virkamiehet budjetoivat asiantuntijoiden näkemysten pohjalta, poliitikot päättävät lukujen pohjalta. Keskustelussa jatkuvasta oppimisesta sivistysnäkemykset kätkeytyvät osaamistavoitteisiin.
Filosofi Johan Vilhelm Snellman valoi sivistyskeskustelun perustan. Millaisten käänteiden kautta on tultu nykyiseen sivistyskeskusteluun? Teemaryhmässä tarkastellaan sivistyksen tilaa ja tiloja, esimerkiksi sivistyksen määrittelyä teoreettisesti tai käytäntöjen näkökulmasta. Esitys voi olla kriittistä yhteiskunta- ja kasvatusfilosofista otetta tai soveltavaa tutkimusta.
- Perspektiivi: missä jatkumossa sivistyksestä keskustellaan?
- Valta: kuka omistaa ’sivistyksen’?
- Argumentit: miten sivistystarpeita perustellaan?
- Areenat: onko some Suomen suurin oppilaitos?
- Tulevaisuus: millaisia sivistysutopioita tarvitsemme?
Tutustu kaikkiin teemaryhmiin TÄÄLLÄ