Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
23.11.2021 kirjoittajalta Vierailija

Raija Meriläinen: Koulutuspolitiikka ja onnistumisen mittaaminen

Raija Meriläinen: Koulutuspolitiikka ja onnistumisen mittaaminen
23.11.2021 kirjoittajalta Vierailija

Suomen ja Singaporen välillä on yhtäläisyyksiä ja eroja koulutuspoliittisessa päätöksenteossa. Tietoa koulutuspoliittisesta rahajaosta tulisi avoimemmin olla saatavilla, sillä leikkaukset vaikuttavat koulutuspalveluiden laatuun ja siten myös vapaan sivistystyön tavoitteiden saavuttamiseen.

Olen päättyvän sapattivuoteni aikana seurannut ja vertaillut mielenkiinnolla Singaporen ja Suomen koulutuksesta ja opetuksesta vastaavien ministeriöiden ja virastojen sivuja. Yhteistä molemmille on aktiivinen tiedottaminen palkinnoista ja menestyksistä erilaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä kilpailuissa. Molemmissa korostetaan koulutuksen merkitystä ja tärkeyttä: Sanat ovat erilaiset, mutta sisältö sama. Molemmat ovat pieniä valtioita, joille koulutus on merkittävä tekijä. Myös COVID-19-pandemia näkyy sivuilla, mutta sen sijaan rahoituksen jakautumisesta ja sen muutoksesta joutuu hakemaan tietoja. Koulutuspolitiikan todellisuutta on kuitenkin se, että rahoituksen avulla joko tuotetaan tai leikataan koulutuspalveluita.

Kuva: Filip Urban, Unsplash

Singaporen ja Suomen eroista

Runsas viikko sitten lukemani OECD:n raportti pysäytti – taas kerran. Sen jälkeen seurasi Suomessa keskustelu, jota leimasi vastakkainasettelu siitä, kuinka viisaita päätöksiä puolueet ja ministerit, nykyiset ja entiset, ovat tehneet. Tämä lienee yksi koulutuspolitiikan kestoteema ennen kaikkea Suomessa. Singaporesta tämä keskustelu kuitenkin puuttuu. Siihen on monia syitä, mutta yksi on tapa, jolla koulutuspolitiikkaa tehdään.

Vapaa sivistystyö on Suomessa sivistyksen tuottajan ja koulutuspalveluiden tasa-arvoistajan asemassa, mutta ilmassa on kuitenkin muutosta. 2020-luvulla opetus on pakollista aina 18-vuotiaaksi asti, mikä tulee merkittävästi muuttamaan oppimisen todellisuutta Suomessa. Tulevina vuosina vapaan sivistystyön saamasta rahoituksesta kilpailee opiskelijoille maksuton toinen aste, mutta tietoa siitä, miten rahoitusosuudet näiden kahden välillä jaetaan, ei kuitenkaan vielä ole saatavilla. Singaporessa vapaa sivistystyö ei näy julkisissa koulutuspalveluissa, sillä se sijoittuu lähinnä konsultoinnin ja uudelleen koulutuksen alueelle, joista vastuun kantavat yritykset. Yhteistä molemmille maille on usko korkea-asteen koulutukseen, sen sijaan rahanjaossa on huomattavia eroja.

Vapaata pudotusta koronanjälkeisessä ajassa?

Koulutuksen rahoitus on koulutuspolitiikan kivijalka, jolle nykyhetki ja tulevaisuus rakennetaan. Suomessa vapaan sivistystyön rahoitus on ollut varsin pitkään vapaassa pudotuksessa, ja COVID-19 on nyt tehnyt jäljistä pysyvää. Sen lisäksi koulutuksen tarjonnan siirtyminen yhä enemmän verkkoon on tuonut kaikki kilpailijat ikään kuin samalle viivalle, jolloin toteutetun koulutuksen laadun merkitys kasvaa koulutuspalveluita ostavan yksilön näkökulmasta. Kuinka opettaja hoitaa ja onnistuu opetuskokonaisuudessa? Kovin montaa epäonnistumista ei sallita, jos yhtään. Koulutettava voi valita mieleisen kanavan ja unohtaa aiemman negatiivisen kokemuksen.

COVID-19 osalta laskun maksun aika koittaa tulevina vuosina, mikä tulee näyttäytymään esimerkiksi keskeyttämisinä tai koulutususkon menetyksenä. Vapaan sivistystyön osalta pelkona on, että valtion budjettileikkaukset puraisevat aimo-osan jo ennestään niukasta rahoituksesta ja että opiskelija kato kiihtyy. Jo nyt vapaan sivistystyön kentässä on käynnissä muutos, joka koskee erityisesti haja-asutusalueita. Opetushallituksen tilastot ovat huolestuttavaa luettavaa.

Vapaa sivistystyö on osa itsenäisen Suomen historiaa, jossa jokainen opintielle haluava sinne myös pääsee. Se, miten vapaa sivistystyö onnistuu uudessa koulutuspoliittisessa todellisuudessa, on kiinni maailman ja Suomen talouden kehityksestä, valtion budjettirahoituksesta sekä onnistuneesta koulutuspoliittisesta päätöksenteosta. Keskeisenä vapaan sivistystyön selviytymisstrategiana näen toiminnan painottamisen entistä enemmän kestävän kehityksen teemoihin ja koulutukseen. Nämä teemat ovat näkyvissä myös juuri alkaneessa Dubain 2020 EXPO:ssa.

Kuva: Paul Johnston, Unsplash

Terveiset Singaporesta

Raija

***

Raija Meriläinen on koulutuspolitiikasta väitellyt kasvatustieteen tohtori, jolla on myös yhteiskuntatieteen ja filosofian maisterin tutkinnot. Meriläinen on toiminut yli 15 vuotta virkamiehenä Opetus- ja kulttuuriministeriössä, rehtorina sekä yläasteella että lukiossa ja sen lisäksi sivistystoimenjohtajana, historian opettajana ja opettajankouluttajana. Tällä hetkellä hän on sapattivapaalla Helsingin seudun kesäyliopistosta, jonne kirjoittaa blogia Raijan rapinat Singaporesta.

Lue Raijan edellinen Sivistystori-blogiteksti: LINKKI

Lisätietoa vapaan sivistystyön rahoituksesta:

Opetushallitus: Opetus- ja kulttuuritoimen rahoitus – yksikköhintojen ja rahoituksen määräytyminen vuonna 2020. LINKKI

Opetushallitus: Uutinen. Valtionavustukset myönnetty: Vapaan sivistystyön tulonmenetykset jäivät odotettua pienemmiksi. LINKKI

***

Sivistystyön Vapaus ja Vastuu -ohjelma julkaisee vuonna 2021 Sivistystori-blogia. Blogissa vapaan sivistystyön tutkijat ja asiantuntijat sekä sivistyksestä kiinnostuneet SVV:n yhteistyökumppanit kirjoittavat sivistystyöstä ja sivistyksen yhteiskunnallisesta merkityksestä. Blogia tullaan julkaisemaan keskimäärin kerran viikossa. 

OSALLISTU KESKUSTELUUN SIVUN ALALAIDASSA TAI JAA KIRJOITUS!

 

Edellinen artikkeliUusi julkaisu ilmestynytSeuraava artikkeli Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivät 2022

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

SVV-yhteistyöohjelman joulutervehdys15.12.2022
Kukka-Maaria Vuorikoski: Tutkimuksellisen yhteistyön avulla kehitetään parempaa tulevaisuutta 14.12.2022
Pro gradu -tutkielma kansalaisopiston kuvataidekurssin hyvinvointivaikutuksista12.12.2022
Mia Turpeinen: Tiedettä yleistajuistava sivistystyö hyödyttää yksilöä ja yhteiskuntaa7.12.2022
Hanna Pulkkinen: Kulttuuriharrastus vahvistaa hyvinvointia22.11.2022
Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus8.11.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • STEP-opintokeskus
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti