Tuoreimmassa numerossaan Aikuiskasvatus nostaa tiedeartikkeleissaan esille ajankohtaisia aiheita, kuten miten kasvatus monilajiseen empatiaan on mahdollista ekokriisin varjostamassa maailmassa, millaisia opettajaopiskelijoiden kokemukset koulun ulkopuolisista oppimisympäristöistä ovat, ja miten vuorovaikutus, osallistuminen ja tekstin yhteinen tuottaminen toteutuu valmennusryhmäkeskusteluissa.
Ulpukka Isopahkala-Bouret pohtii pääkirjoituksessaan kirjoittamisen ja tutkimisen yhteyttä, ja näkökulmassa Heikki Kynäslahti työryhmineen kuvaa akateemisen vertaisryhmän toimintaa opettajankouluttajien ammatillisen kehittymisen tukena.
Näiden lisäksi tiedelehdestä löytyvät puheenvuoro kestävän käsityön prosessista, klassikon paluu -esseesarjassa tarkastellaan saksalaisen Thomas Ziehen teosta Uusi nuoriso, sekä tutkija liikkeessä -sarjassa pohditaan, mihin aikuiskasvatusta tarvitaan.
Monilajisessa maailmassa yhden lajin vastuuton käytös vaarantaa koko maapallon kyvyn ylläpitää elämää. Kasvattajien ja kasvatustieteen on löydettävä uudenlaista yhteistyötä, tietoisuutta ja tunnetta monilajisen elämän turvaamiseksi maapallolla.
Mikko Rosenberg: Kasvatus monilajiseen empatiaan
Tämä kirjoitus ja monia muita – lue koko Aikuiskasvatus-tiedelehti tästä.