Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
29.12.2015 kirjoittajalta Jenni Pätäri

Emilia Valkonen (UEF) väittelee 15.1. aiheesta Markkinaorientaation piirteet kansalaisopistoissa

Emilia Valkonen (UEF) väittelee 15.1. aiheesta Markkinaorientaation piirteet kansalaisopistoissa
29.12.2015 kirjoittajalta Jenni Pätäri

Emilia Valkonen

Itä-Suomen yliopisto

”Me myymme ja markkinoimme kursseja” –

Markkinaorientaation piirteet kansalaisopistoissa

Perinteinen, sivistyksen ja tasa-arvon edistämisen ideaan perustunut kansalaisopistotoiminta on markkinaperusteisen aikuiskoulutuspolitiikan myötä alistettu uusliberalistisen ideologian yritysmäisille arvoille ja toimintamalleille. Tämä kehityssuunta kuvaa koulutuksen markkinoitumista, jota tässä aikuiskasvatustieteellisessä tutkimuksessa tarkastellaan kansalaisopiston toiminnan ja kulttuurin näkökulmasta liiketaloustieteellisen markkinaorientaatio-käsitteen avulla. Tutkimuksessa selvitetään ilmeneekö kansalaisopistoissa markkinaorientaatioon viittaavia toiminnan piirteitä ja jos ilmenee, millaisten muutosten myötä nämä ovat muotoutuneet osaksi opistotoimintaa ja millaisia ristiriitoja nykyiseen toimintaan mahdollisesti liittyy.

Markkinaorientaatio käsitetään tutkimuksessa organisaation ulospäin kohdistuvana toimintana, joka koostuu asiakkaiden, toiminnan rahoittajien ja yhteistyötahojen nykyisiin sekä tuleviin tarpeisiin ja näihin tarpeisiin vaikuttaviin tekijöihin kuten kilpailijoihin ja ympäristöön kohdistuvasta informaation keruusta, tämän informaation jakamisesta organisaation sisällä ja kerättyyn tietoon reagoimisesta. Kerättyyn tietoon reagoiminen voi olla luonteeltaan reaktiivista tai proaktiivista ja markkinalähtöistä tai markkinoita ohjaavaa. Markkinaorientoituneen toiminnan taustatekijänä ymmärretään organisaation markkinaorientoitunut kulttuuri, jota jäsennetään tutkimuksessa yritysmäisen organisaatiokulttuurin käsitteiden kautta.

Tutkimuksen tavoitteena on lisätä opistojen markkinoitumiseen liittyvää ymmärrystä, nojautumalla Gadamerin hermeneuttiseen ymmärtämisen tapaan tutkimuksen tieteenfilosofisena perustana. Tutkimus kohdentuu neljään erilaiseen ja eri puolella Suomea toimivaan kansalaisopistoon. Aineistona on 39 tapausopistojen henkilökunnan haastattelua, 41 tapausopistojen opinto-opasta lukuvuosien 1986–1987 ja 2010–2011 väliltä ja 23 kirjoitelmaa yhdeksän eri opiston henkilökunnalta. Kirjoitelma-aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoitellen. Haastatteluaineisto teemoiteltiin markkinaorientaation teoreettista jäsennystä hyödyntäen ja analyysiä jatkettiin järjestelmällä teemat aineistolähtöisesti edelleen alateemoihin sekä kvantifioimalla teemojen sisällöt. Dokumenttiaineiston analyysi toteutettiin sisällön erittelynä, kiinnittäen huomiota opistojen tarjonnan, kurssihintojen ja tehdyn segmentoinnin muutoksiin.

Aineiston perusteella tapausopistoissa on havaittavissa markkinaorientoituneen toiminnan piirteitä. Ne ilmenevät erityisesti opiston, asiakkaan ja tuntiopettajan välisen systemaattisen ja epäsystemaattisen vuorovaikutuksen kautta toteutuvana reaktiivisena asiakasorientaationa eli jo olemassa olevien, maksukykyisten asiakkaiden tarpeiden sekä toiveiden selvittämisenä ja täyttämisenä. Reaktiivisen markkinaorientaation piirteiden omaksuminen näyttäytyy tapausopistoissa selviytymisstrategiana, jonka kautta on voitu turvata toiminnan jatkuvuus suoriteperusteisen valtionosuusjärjestelmän, opiston ylläpitäjän tulo(s)tavoitteiden ja opiston kohtaaman kilpailun kehystämässä toimintaympäristössä.

Samalla opistoja on ohjattu markkinaorientoituneen kulttuurin piirteiden omaksumiseen, mikä ilmenee tapausopistoissa yritysmäisenä, määrällistä menestystä korostavana tuloskulttuurina, -kielenä ja arvoina. Suorituskeskeisen kulttuurin rinnalla opistoissa on nähtävissä viitteitä myös perinteisestä, sivistykseen pohjautuvasta opistokulttuurista, joka näyttäytyy ristiriitaisena reaktiivisuutta korostavan toiminnan ja suorituskeskeisen kulttuurin kontekstissa. Markkinaperusteisen aikuiskoulutuspolitiikan myötä kansalaisopistojen toiminnassa on siirrytty sivistysvastuusta kohti tulosvastuuta, mikä ilmenee opistohenkilöstön työssä tulosvastuullisuutena ja siirtymänä opiskelijakeskeisyydestä asiakaskeskeisyyteen.

Keskeiset käsitteet: Kansalaisopisto, markkinaperusteinen aikuiskoulutuspolitiikka, markkinaorientaatio, sivistys, suorituskeskeisyys, organisaatiokulttuuri


Väitöstilaisuus

Aika ja paikka: perjantai 15.1.2016 klo 12, sali AT100, Agora-rakennus, Joensuun kampus

KM Emilia Valkosen aikuiskasvatuksen alaan kuuluva väitöskirja ”Me myymme ja markkinoimme kursseja.” – Markkinaorientaation piirteet kansalaisopistossa tarkastetaan filosofisessa tiedekunnassa. Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii professori Petri Salo Åbo Akademista ja kustoksena professori Jyri Manninen Itä-Suomen yliopistosta.

Väitöstiedote on noin viikkoa ennen väitöstilaisuutta osoitteessa www.uef.fi/ajassa/vaitostiedotteet


Lähde: UEF

Valokuva: Souli

Edellinen artikkeliEnnakkotieto: Tampereen seudulla aloittaa Let's Work Together -toimintaryhmä turvapaikanhakijoiden tukemiseksi ja osallistamiseksiSeuraava artikkeli Ahjolan kansalaisopiston yleisluennot teemalla Monikulttuurinen Tampere 4.2. alkaen

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

SVV-yhteistyöohjelman joulutervehdys15.12.2022
Kukka-Maaria Vuorikoski: Tutkimuksellisen yhteistyön avulla kehitetään parempaa tulevaisuutta 14.12.2022
Pro gradu -tutkielma kansalaisopiston kuvataidekurssin hyvinvointivaikutuksista12.12.2022
Mia Turpeinen: Tiedettä yleistajuistava sivistystyö hyödyttää yksilöä ja yhteiskuntaa7.12.2022
Hanna Pulkkinen: Kulttuuriharrastus vahvistaa hyvinvointia22.11.2022
Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus8.11.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • STEP-opintokeskus
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti