Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
10.3.2021 kirjoittajalta Satu Heimo

Kansainvälisen EME-hankkeen tutkimusraportit ovat valmistuneet

Kansainvälisen EME-hankkeen tutkimusraportit ovat valmistuneet
10.3.2021 kirjoittajalta Satu Heimo

Empowering Migrants for Employment -hanke arvioi ja testasi maahanmuuttajien työllistymisen hyviä käytäntöjä. Tutkimuksesta vastasi Tampereen yliopisto.

EME-hanke päättyi vuoden 2020 lopussa ja hanke oli Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama. EME-hankkeen tavoitteena oli arvioida ja dokumentoida eri maiden toteuttamia maahanmuuttajien työllistymistä ja osaamisen tunnistamista ja tunnustamista tukevia hyviä käytänteitä menetelmäoppaaseen. Toimintamalleja pilotoitiin myös suomalaisen Ote työhön -hankkeen käynnistämässä vertaisohjauksessa ja työpajatoiminnassa. Menetelmäoppaan ja toimenpidesuositusten levittämisellä pyritään vaikuttamaan kotoutumislainsäädäntöön, kotouttamisrakenteisiin ja päättäjiin.

Työväen sivistysliitto (TSL) toimi hankkeen hallinnoijana ja kansainvälisen yhteistyön koordinoijana. Kansainväliset kumppanit olivat Emancipatie Via Arbeid EVA -järjestö Belgiassa, Arbetarnas Bildningsförbund ABF Ruotsissa sekä Piteån kunta Ruotsissa. Kansalliset osatoteuttajat Suomessa olivat Helsingin aikuisopisto, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK, Tampereen yliopisto sekä Silta-Valmennusyhdistys ry.

Tampereen yliopiston toteuttaman tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja arvioida hankkeessa tunnistettuja ja jaettuja kansallisia hyviä käytäntöjä, eri maista tulevien yhteistyökumppaneiden jaettua oppimisprosessia sekä hankkeen vaikuttavuutta kansallisella tasolla. Tampereen yliopisto toteutti hankkeen arviointitutkimusta yhteistyössä Brysselin yliopiston (Vrije Universiteit Brussel, VUB) kanssa.

Tampereen yliopiston tutkijat Katriina Tapanila, Satu Heimo ja Anna Ojapelto sekä professori Anja Heikkinen osallistuivat EME-hankkeen kansainvälisiin seminaareihin ja keräsivät aineistoa havainnoinnin, kyselyiden ja ohjatun ryhmätyöskentelyn kautta. EME-hankkeessa mukana olevat tutkijat kuuluvat Tampereen yliopiston EquJust-tutkimusryhmään.

Seuranta- ja arviointitutkimuksen mukaan:

EME-hanke on ollut yksi havainnollistava esimerkki Euroopan Komission tukemista kansainvälisistä hankkeista, jotka keskittyvät maahanmuuttajien työllisyysmahdollisuuksien parantamiseen. Hankkeissa kansainvälisen yhteistyön oletetaan johtavan yksilöiden oppimiseen, joka puolestaan johtaa organisaatioiden oppimiseen ja edelleen käytänteiden ja politiikkojen muutokseen (ks. Guentner & Harding 2015, 517). Vaikka EME-hankkeen hankesuunnitelman tavoitteista käykin ilmi sama oletus, oli hankkeessa tapahtunut oppiminen tutkimusaineiston perusteella pääosin yksilöllistä, eikä se suoraviivaisesti johtanut organisaatio- tai yhteiskuntatason muutoksiin.

…ylikansallista oppimista haastaa vuorovaikutukseen liitetyt haasteet (kielivaikeudet, kulttuuriset erot, sektoreiden väliset erot) samoin kuin haasteet siirtää omaa oppimista muille (ks. Hachmann 2008, 12–
15). Ylirajainen yhteistyö on resurssi vain, mikäli sen kompleksisuus tunnustetaan ja ymmärretään ’pinnan alla’ vaikuttavat prosessit, sekä ohjataan ja johdetaan oppimista tehokkaasti (ks. Hachmann, 2008, 18).

Tutkijoiden rooli on kansallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa tärkeä toiminnan ja käytettyjen käsitteiden problematisoijana. Toimintatutkimuksen mahdollisuudet hankkeiden itseymmärrystä ja reflektointia sekä toiminnan näkyväksi tekemistä edistävänä elementtinä tulisi ottaa parempaan käyttöön (ks. Heikkinen & Ruelens 2005, 208). Tutkijoiden mukanaolo hankkeissa ja tutkimuksessa käytetyt menetelmät voisivat tukea tutkijoiden ja hanketoimijoiden välistä vuorovaikutusta ja tarjota mahdollisuuksia kehittää yhteisesti vaihtoehtoisia näkemyksiä ja menetelmiä toiminnan arviointiin
(Heikkinen 2004, 495, 497).

Lainaukset on poimittu Empowering Migrants for Employment -hankkeen
seuranta- ja arviointitutkimuksen raportista.

Lue englanninkielinen uutinen tutkimuksesta ja tutkimusraporteista täältä

Tutkimukseen liittyvissä asioissa yhteyshenkilönä toimii professori Anja Heikkinen, anja.heikkinen(at)tuni.fi

EME-menetelmäopas (in English)

Report on the impacts of the Empowering Migrants for Employment project (in English)

Edellinen artikkeliSanna Rekola: Sivistystyö rakentaa suhdetta maailmaanSeuraava artikkeli Tapahtumakutsu: Kasvatuksen historian ja filosofian kesäpäivät 14.-15.6.2021

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

SVV-yhteistyöohjelman joulutervehdys15.12.2022
Kukka-Maaria Vuorikoski: Tutkimuksellisen yhteistyön avulla kehitetään parempaa tulevaisuutta 14.12.2022
Pro gradu -tutkielma kansalaisopiston kuvataidekurssin hyvinvointivaikutuksista12.12.2022
Mia Turpeinen: Tiedettä yleistajuistava sivistystyö hyödyttää yksilöä ja yhteiskuntaa7.12.2022
Hanna Pulkkinen: Kulttuuriharrastus vahvistaa hyvinvointia22.11.2022
Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus8.11.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • STEP-opintokeskus
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti