Mimer – Nationellt program för folkbildningsforskning
Inbjuder till nordiskt doktorandsymposium 2-3 november 2015
Doktorandsymposiet kan ses som en förkonferens till Mimers forskarkonferens i Stockholm och vänder sig till doktorander som i sina forskningsprojekt studerar folkbildning/folkeoplysning i vid bemärkelse oavsett akademisk disciplin. Symposiet, som anordnas av Mimers nordiska doktorandnätverk för Folkbildningsforskning, syftar till att uppmuntra kontakter och idéutbyte mellan doktorander/forskarstuderanden i Norden. Tema för årets sammankomst är Folkhögskola.
Symposiet tar avstamp i presentationer av de deltagandes pågående forskning. Henrik Nordvall, docent i pedagogik vid Linköpings universitet, kommer att tala om folkhögskoletankens internationella spridning. Dessutom kommer det lämnas utrymme för deltagarna att presentera hur folkhögskolesystemen ser ut i respektive land. Det kommer även ligga fokus på diskussioner om framtida idéer för nätverket. Johan Lövgren, doktorand vid Norwegian School of Theology, kommer presentera en forskningsidé om folkhögskolorna i norden, med möjlighet till samarbete.
Symposiet är kostnadsfritt. Varje deltagare får dock själv bekosta boende och middag via sina lärosäten. Vi kommer befinna oss på Handelshögskolan i Stockholm, Saltmätargatan 13-17, lokal Sven-Erik. Symposiet startar kl. 13:00 måndagen den 2:a november och slutar innan lunch tisdagen den 3:e för att vi tillsammans ska kunna åka till Mimers forskarkonferens.
Anmälan görs till sofia.osterborg.wiklund@liu.se senast den 23 oktober. Förutom lärosäte och disciplin skickar du med en kort beskrivning av ditt pågående/planerade avhandlingsprojekt (ca en A4-sida på skandinaviskt språk eller på engelska). Denna kortare text kommer distribueras till deltagarna i förväg och ligga till grund för den presentationsrunda som vi genomför första dagen.
Välkommen!
Hälsar
Symposiets organisationskomitté genom Sofia Österborg Wiklund
Sofia Österborg Wiklund
PhD Student in Pedagogy and Adult Learning
Mimer – The Swedish Network for Research on Popular Education