Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
2.2.2017 kirjoittajalta Jenni Pätäri

Uusia opinnäyteaiheita Kurikasta, KVS:sta ja TJS:sta

Uusia opinnäyteaiheita Kurikasta, KVS:sta ja TJS:sta
2.2.2017 kirjoittajalta Jenni Pätäri

1 Kurikan setlementistä/kansalaisopistosta

1.1 Aiheen räätälöinti teemasta opetushenkilöstön osaaminen, osaamisen kehittäminen sekä työhyvinvointi.

  • Opinnäytteen tekijä voi rakentaa tutkimusasetelman omista intresseistään lähtien.
  • Aikataulu: aineisto kerättynä syyskauden 2017 lopussa ja analyysi edennyt siten, että tutkimusta olisi mahdollista esitellä keskustelutilaisuudessa, jossa olisi mahdollista kerätä myös lisäaineistoa.
  • Henkilöstön määrä/kohderyhmä: päätoiminen ja osa-aikainen hallintoväki (3+2), tuntiopettajat (noin 120, kaikki määräaikaisia) + kaupungin toimistopalvelut.
  • Tuki matka- ja mahdollisiin majoituskuluihin ym. neuvoteltavissa.

1.2 Tutkimus laatu- ja kehittämishankkeesta, jossa on mukana Kurikan kansalaisopiston lisäksi Teuvan ja Kauhajoen kansalaisopistot.

  • Hanke alkoi viime syksynä ja se koostuu 1. opistojen henkilöstön laatukoulutuksesta (CAF-arvioinnin käyttöönotto). 2. koulutuspalveluitten analysoinnista ja arvioinnista muuttuvassa palveluympäristössä.
  • Opinnäytteessä on tarkoitus keskittyä sidosryhmien ja yhteistyötahojen  – sekä olemassa olevien että potentiaalisten – käsitysten selvittämiseen opistojen toiminnasta, palvelujen toteuttamisesta, niihin kohdistuvista odotuksista esim. kuntien ja maakunnan uudessa roolituksessa ja toiveista opistojen toiminnalle (kysely ja/tai haastattelut).
  • Aikataulu: hanke päättyy 31.12., mikä tulee huomioida esim. aineistonkeruun aikatauluttamisessa. Analyysiä ja raportointia voi jatkaa keväälle 2018 saakka. Hankkeen loppuraportti on jätettävä rahoittajalle viimeistään kesäkuussa 2018.
  • Palkkiomahdollisuus 31.12.2016 saakka.

Lisäkysymykset ovat tervetulleita!

Yhteyshenkilö: Pia Kattelus, pia.kattelus(at)kurikanopisto.fi

rehtori, Kurikan kansalaisopisto

toiminnanjohtaja, Kurikkalan Setlementti ry


2 Kansanvalistusseurasta

  • Tuntiopettajan yhteisöt: mikä rooli oppilaitoksella, mitä muita rooleja, ammatti-identiteetin ainekset > työkaluja, miten oppilaitos voi tukea.
  • Opiskelijan vaikutuskanavat: voi myös kehittää esimerkiksi toimintatutkimuksella mallin palautejärjestelmäksi.
  • Vst-organisaatioiden viestintä: millaisia malleja, mediasuhteet, kehitetään malli.
  • Moniammatillinen yhteistyö / sote, hyvinvointi- ja terveys > missä mennään?
  • Opiston rooli suhteessa uuteen kaupunkiyhteisöllisyyteen ja pop up -kulttuuriin > mihin seiniä tarvitaan?
  • Rajat: instituutioiden, kuntien, henkiset… kaupunkimaantiede mukaan, mentaalimaantiede, ihmisten toimintaside ja oppilaitokset siinä > välineitä kehittämiseen.
  • Vapaan sivistystyön valtarakenteet > paikalliset, luottamusjohto, kunnan rooli > ajankohtainen, kun maakuntahallinto uudistuu.
  • Fuusiot: miten syntyy uusi yhteisö > työkulttuuri yhä moniammatillisemmassa työyhteisössä, johtaminen.
  • Ympäristösivistys: kestävää kehitystä oppilaitosten toimintakulttuurissa on ehkä jo tutkittu, mutta entä arvopohja, miten siihen pääsisi käsiksi.
  • Opisto innovaatioiden kotouttajana: kansalaisopiston ruokakurssien kautta moni trendi on löytänyt tiensä kotikeittiöön. Aihe voisi sopia esim. mediaan orientoituneelle opiskelijalle, esim. juuri ruokakurssien ja naistenlehtien tai telkkarin kokkiohjelmien valossa voisi tarkastella trendien kotoutumista.

Yhteyshenkilönä julkaisupäällikkö Terhi Kouvo, terhi.kouvo(at)kvs.fi


3 TJS-opintokeskukselta

Uudet suomalaiset yhdistystoiminnassa

Tutkimusaiheen räätälöinti opintokeskusten hankeryhmän ”Uudet suomalaiset yhdistystoiminnassa” -teemoista. Hyödynnettävissä on esim. liitteenä löytyvä idea- ja aineistopaketti.

Yhteyshenkilö: TJS-opintokeskuksen Inka Ukkola, inka.ukkola(at)tjs-opintokeskus.fi

PDF Ideapaketti yhdistystoiminnan kehittäjälle

Jos kiinnostuit, otathan rohkeasti yhteyttä!

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Edellinen artikkeliKutsu keskustelutilaisuuteen sivistyksen, työn ja aikuiskasvatuksen tulevaisuudesta 17.2.Seuraava artikkeli Toimintakauden 2017-19 teemana rakennemuutokset ja muuttuva kansalaisuus

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

SVV-yhteistyöohjelman joulutervehdys15.12.2022
Kukka-Maaria Vuorikoski: Tutkimuksellisen yhteistyön avulla kehitetään parempaa tulevaisuutta 14.12.2022
Pro gradu -tutkielma kansalaisopiston kuvataidekurssin hyvinvointivaikutuksista12.12.2022
Mia Turpeinen: Tiedettä yleistajuistava sivistystyö hyödyttää yksilöä ja yhteiskuntaa7.12.2022
Hanna Pulkkinen: Kulttuuriharrastus vahvistaa hyvinvointia22.11.2022
Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus8.11.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • STEP-opintokeskus
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti