Lue, kirjoita ja kuuntele! Sivistystyön Vapaus ja Vastuu -yhteistyöohjelman uutiskirje 11.10.2022.
Tässä uutiskirjeessä:
- Sivistystori-blogiteksti digitalisaatiosta nyt ruotsiksi ja englanniksi
- Mediators for sustainable livelihoods -study
- Uusi Aikuiskasvatus on ilmestynyt
- Kirjoita Aikuiskasvatukseen!
- Kasvatus&Aika: Kasvatus antroposeenin aikaan
- PIAAC-tutkimus aikuisten lukutaidosta
- Sivistys nousee yhteisöistä -podcast
Sivistystori-blogi digitalisaatiosta nyt ruotsiksi ja englanniksi
EPALE:n käännökset Artëm Kuostin ja Yuri Kitaban digitalisaatiota ja maahanmuuttajajärjestöjä käsittelevästä Sivistystori-blogitekstistä löytyvät täältä:
Digitaliseringen och den digitala kompetensen i Finland ligger i framkant internationellt sett, men alla hänger inte med i den digitala förändringen. Vissa medborgarorganisationer var tvungna att avbryta sin verksamhet under coronapandemin på grund av bristande kompetens, utrustning och resurser.
Artëm Kuosti & Yuri Kitaba: Digitaliseringen är till för alla – eller är den? | EPALE (europa.eu)
While Finland is an international leader in digital skills and digitalisation, not everyone can keep up with the digital transformation. Some NGOs had to suspend their work during the COVID-19 pandemic due to a lack of skills, digital devices and resources.
Artëm Kuosti & Yuri Kitaba: Digitalisation is for everyone – or is it? | EPALE (europa.eu)
***
Mediators for sustainable livelihoods
This preliminary study was accomplished during November 2021-March 2022, as part of “global innovation networks in teaching and learning” -initiative of the Finnish Ministry of Education and Culture, carried out by a team of senior and junior researchers from Finland, China, Tanzania, Kenya and Uganda. The ambition of the study was to clarify conceptual and methodological framework for future co-creative collaboration between key university and non-university actors, towards development and implementation strategies and practices of research-based curricula and programs, to shape expertise for sustainable livelihoods in vocational and adult education.
Heikkinen, Anja; Sorsa, Santeri; Xing, Xin; Li, Qiao; Cheng, Jiao; Tan, Li; Kalimasi, Perpetua; Kilasa, Nicholous; Wadende, Pamela; Oyaro, Erick; Opwonya, Nelson (2022). Mediators for sustainable livelihoods : Promoting sustainable livelihoods in vocational and adult education through university curricula and programs.
Lue lisää: https://trepo.tuni.fi/handle/10024/142591
***
Uusi Aikuiskasvatus on ilmestynyt
Lukijoitaan odottaa jälleen kiinnostava, ajankohtainen, moneen suuntaan aikuiskasvatuksen kenttää kurkottava, tieteiden rajoja ylittävä numero: https://tinyurl.com/AK032022
PÄÄKIRJOITUKSESSA Ulpukka Isopahkala-Bouret muistuttaa teoriasta tutkijan innoittajana: ”Teorioihin kannattaa suhtautua avoimen uteliaasti, vaihtoehtoja testaillen, kyseenalaistaen ja omaa näkökulmaa etsien. Erilaiset teoreettiset näkökulmat todellisuuteen tuottavat erilaista tietoa, ja siksi tutkijan on oltava tietoinen omista valinnoistaan. Toimivan teorian avulla tutkija voi muotoilla kiinnostavat tutkimuskysymykset ja tulkita mielekkäitä tuloksia.”
TIEDEARTIKKELEISSA
Maria Peltola, Teemu Suorsa & Jussi Silvonen selvittävät, miten aikuisen etäopiskelijan arki määrittyy jatkuvan ja monimuotoistuvan oppimisen kontekstissa. Yliopisto-opiskelijoiden arjen kuvaukset kodin oppimisympäristössä osoittavat, miten eri tavoin aikuisopiskelijat suhteutuvat ympäröiviin toimintamahdollisuuksiinsa.
Anni Piironen, Minna Matikainen & Minna Maunula tarkastelevat väitöskirjatutkijan polkua asiantuntijaksi akateemisen maailman reunaehtoja vasten. Aiemmin tohtorikoulutusta asiantuntijuuden rakentumisen kontekstina ei ole juuri tarkasteltu kokonaisvaltaisesti, yksilöllisiä ja systeemisiä ehtoja yhdistäen.
Sirpa Ylimaula & Hanna Toiviainen tutkivat opinnollistamista nuorten työpajan ekspansiivisena toimintakonseptina ja yhteistyöverkoston haasteena. Toimivaksi todetun mutta hitaasti vakiintuneen mallin haasteena ovat monenlaiset yhteiskunnalliset ja koulutuspoliittiset reunaehdot.
Lisäksi mukana näkökulma käytäntöön, puheenvuoro, klassikon paluu -essee sekä kirjaessee.
TUTKIJA LIIKKEESSÄ esittelee väitöskirjatutkija Satu Heimon, joka haluaa vaikuttaa maahan muuttaneiden ihmisten käsityksiin ja mahdollisuuksiin itsestään oppijoina ja työntekijöinä.
Kurkkaa myös kiintoisat tulevien teemanumeroiden kirjoittajakutsut!
Lehden digiarkistosta löydät lisää tutkittua tietoa aikuisuudesta.
***
Kirjoita Aikuiskasvatukseen!
Hei kollega aikuiskasvatuksessa!
Teetkö tutkimusta työsi ohessa? Työskenteletkö hankkeessa, joiden tulokset ovat jakamisen arvoisia?
Aikuiskasvatus-tiedelehti on sinun kanavasi. Jaa löydöksiäsi näkökulmatekstissä tai viritä keskustelu puheenvuorossa. Avoimessa tiedelehdessä viestisi tavoittaa laajan lukijakunnan. Samalla olet kehittämässä aikuisten mahdollisuuksia oppia läpi elämän.
Tutustu kirjoittajaohjeisiin ja tarjoa rohkeasti käsikirjoitusta: https://aikuiskasvatus.fi/ohjeita-kirjoittajalle/
Aikuiskasvatukselle lukija on tekijä!
***
Kasvatus&Aika: Kasvatus antroposeenin aikaan
Tässä muhkeassa teemanumerossa ”ihmisen ajan” esiin nostamat kysymykset ja haasteet tarkentuvat suomalaisen kasvatuksen kenttään. Teemanumero tarjoaa kuusi vertaisarvioitua artikkelia, käytännön toteutuksia kuvaavia lyhyempiä artikkeleita sekä essee- ja novellimuotoisia luovia kirjoituksia. Erilaisten aiheiden ja tyylien myötä lukijalle avautuu kirjo sekä kriittisiä että toiveikkaita näkökulmia.
Lue lisää: Vol 16 Nro 3 (2022): Kasvatus antroposeenin aikaan | Kasvatus & Aika (journal.fi)
***
PIAAC-tutkimus aikuisten lukutaidosta
Tilastokeskus käynnisti syyskuun alussa OECD:n Kansainvälisen aikuisten taitotutkimuksen (PIAAC) tiedonkeruun. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen kanssa. Tilastohaastattelijoilla on edessään mittava urakka: tavoitteena on haastatella kasvotusten yhteensä jopa 4 200 Suomessa asuvaa 16–65-vuotiasta aikuista.
Aiemmat tulokset muodostavat kiinnostavan lähtökohdan juuri alkaneelle PIAAC-tutkimuksen toiselle kierrokselle, jonka tulosten perusteella voidaan tarkastella lukutaidon kehitystä ja nykytilaa. Mihin suuntaan suomalaisaikuisten lukutaito on siis viime vuosina kehittynyt? Vastausta tähän kysymykseen joudumme odottamaan vielä loppuvuoteen 2024, jolloin tuoreen tutkimuksen tulokset julkaistaan.
Lue lisää:
***
Sivistys nousee yhteisöistä -podcast
Viisiosainen podcastsarja on tarkoitettu järjestöjen lisäksi kaikille sivistyksestä ja kansalaisuudesta kiinnostuneille. Podcastin tuottaja on Opintokeskus Sivis ja toimittaja No Niin Media. Siviksen podcastsarja liittyy olennaisesti samannimiseen julkaisuun. Sivistys nousee yhteisöistä -julkaisu ilmestyi keväällä.
PODCAST: 3. Oppimisen vallankumous ja kansalaisvaikuttaminen
Sivistys nousee yhteisöistä -podcastin kolmannessa jaksossa keskustelevat oppimisen asiantuntija Johanna Harjunpää Fingosta ja suunnittelupäällikkö Erkka Laininen OKKA-säätiöstä. PODCAST: 3. Oppimisen vallankumous ja kansalaisvaikuttaminen – SivisNYT
Aurinkoisin terveisin,
Satu,
SVV-koordinaattori