Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • Tutkimustyöpajat
      • Vaasa 2023
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Ideariihi
    • Sivistystori-blogi
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Graduvertaisryhmä
    • Tutkimusta yleistajuistamassa
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Alueellinen toiminta
      • Tampere
        • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
        • Let’s Work Together (LWT)
        • Studia Generalia 2015-2016
        • Tutkiva opintokerho 2012-2015
      • Itä-Suomi
      • Vaasa
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • ENG/SVE/DEU
    • ENGLISH
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
27.9.2022 kirjoittajalta Vierailija

Julia Kukkoaho: OPISTOVUOSI OPPIVELVOLLISILLE – NUORTEN PARHAAKSI?

Julia Kukkoaho: OPISTOVUOSI OPPIVELVOLLISILLE – NUORTEN PARHAAKSI?
27.9.2022 kirjoittajalta Vierailija

Ovatko kouluttautuminen ja työnteko nuorten ainoita tapoja osallistua yhteiskunnan toimintaan? Ketä tai mitä kansanopistossa opiskelu hyödyttää?

Elokuussa 2021 astui voimaan uusi oppivelvollisuuslaki (1214/2020), jossa oppivelvollisuusikä nostettiin 18 ikävuoteen ja samalla toisen asteen koulutukseen hakeutuminen tuli pakolliseksi kaikille peruskoulunsa päättäville nuorille. Uudistuksen myötä kansanopistoille laadittiin Kansanopistojen oppivelvollisille suunnatun vapaan sivistystyön koulutuksen opetussuunnitelman perusteet 2021, jotta kansanopistot voisivat toimia yhtenä mahdollisena opiskelupaikkana oppivelvollisuuden loppuun suorittamiselle. Tähän uuteen opetussuunnitelmaan pohjautuvia koulutuksia kutsutaan nimellä Opistovuosi oppivelvollisille.

Kuva: Opintovuosi oppivelvollisille, Suomen Kansanopistoyhdistys.

Lakiuudistus ja siihen liittyvä koulutusreformi ovat osa valtion strategiaa vähentää toisen asteen koulutuksen keskeyttäneiden määrää sekä ehkäistä nuorten yhteiskunnallista syrjäytymistä. Aihe herätti kiinnostukseni kahdestakin syystä. Nautin aikoinaan suuresti välivuodesta, jonka vietin kansanopistossa lukion jälkeen. Toisaalta muistan hyvin, miltä tuntui, kun ei itse ollut valmis jatkamaan peruskoulusta suoraan lukioon ja jouduin pitämään puoleni koulutettuja aikuisia vastaan. Olen kuitenkin tyytyväinen, että pidin, koska siitä on myöhemmin seurannut paljon hyvää.

Kuvat: Jacquelynne Kosmicki, Pixabay; Microsoft365

Suomessa nuorten tukijärjestelmiä tutkinut Kristiina Brunila on todennut, etteivät haavoittuvassa asemassa olevien nuorten auttamiseksi tarkoitetut tukijärjestelmät, kuten erilaiset kuntoutusohjelmat tai työllistymiskoulutukset, vastaa kaikkien nuorten tarpeita. Lisäksi hänestä on ongelmallista, että kyseisissä tukijärjestelmissä korjaavat toimenpiteet kohdistetaan yksittäisiin nuoriin sen sijaan, että muokattaisiin yhteiskunnan epätasa-arvoa tuottavia rakenteita. Oma näkemykseni kansanopistojen opetussuunnitelman perusteista on, että myös Opistovuosi oppivelvollisille -koulutukseen hakeutuvilta nuorilta katsotaan puuttuvan sellaisia ominaisuuksia ja osaamista, minkä vuoksi heidän on vaikea sijoittua koulutusmarkkinoille. Kouluttautuminen ja työnteko ovat nuorille ainoita hyväksyttyjä tapoja osallistua yhteiskunnan toimintaan.

Kansanopistoyhdistyksen kouluttajana toimiva Matti Virtala kuvaa blogikirjoituksessaan, että monet Opistovuosi oppivelvollisille -koulutukseen hakeutuvista nuorista ovat liian huonossa kunnossa kehittääkseen itseään yhteiskunnan normien mukaisesti. Samassa puheenvuorossa hän toteaa, ettei kansanopistoilla ole riittävästi valmiuksia vastata näiden nuorten tarpeisiin, vaikka käytäntöjä onkin lähdetty uudistamaan. Toivon, että opistot pystyvät uudistuksissa pysymään uskollisina omille arvoilleen ja perinteilleen ja myös aktiivisesti välittävät niitä nuorille vastapainona kilpailuyhteiskunnan tuottamille arvostuksille.

Olen iloinen, että kansanopistossa opiskeleminen on tullut mahdolliseksi entistä useammalle. Samaan aikaan kuitenkin toivon, että nuorilla olisi edelleen mahdollisuus pitää taukoa opiskelusta peruskoulun jälkeen ja viettää aikaa muiden mielekkäiden asioiden parissa. Joskus aika parantaa sen, mihin koulutus, työ ja terapia eivät pystyneet.

Kuva: Microsoft365

***

Lähteet

Brunila, K. (2020). Interrupting psychological management of youth training. Education Inquiry, 11(4), 302–315. https://doi.org/10.1080/20004508.2019.1624458

Opetushallituksen tiedote opetussuunnitelman perusteiden julkaisemisesta:

https://www.oph.fi/fi/uutiset/2021/opetushallitus-julkaisee-opetussuunnitelman-perusteet-kansanopistojen

Oppivelvollisuuslaki (1214/2020).

Suomen Kansanopistoyhdistyksen esittelyteksti Opistovuosi-koulutuksille

Virtala, M. (2022). Opiskelu ei suju ilman elämänhallinnan tunnetta – kansanopistoja tarvitaan taas! Suomen Kansanopistoyhdistys ry. https://www.kansanopistot.fi/opiskelu-ei-suju-ilman-elamanhallinnan-tunnetta-kansanopistoja-tarvitaan-taas/

Kirjoittaja:

Julia Kukkoaho on kasvatustieteen maisteriopiskelija Jyväskylän yliopistossa.

***

Sivistystyön Vapaus ja Vastuu -ohjelma julkaisee vuonna 2021 Sivistystori-blogia, jossa vapaan sivistystyön tutkijat ja asiantuntijat sekä sivistyksestä kiinnostuneet SVV:n yhteistyökumppanit kirjoittavat sivistystyöstä ja sivistyksen yhteiskunnallisesta merkityksestä.

OSALLISTU KESKUSTELUUN KOMMENTOIMALLA KIRJOITUSTA SIVUN ALALAIDASSA!

Edellinen artikkeliUutiskirjeSeuraava artikkeli SVV-uutiskirje

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

Stop vapaan sivistystyön leikkaussuunnitelmille26.5.2023
Minun vapaa sivistystyöni -paja Vapaan sivistystyön päivillä17.5.2023
Mimer-konferenssi 202315.5.2023
Vapaan sivistystyön päivät 2023 Vaasassa elokuussa9.5.2023
Call for papers tutkimustyöpaja/forskningsverkstaden/research workshop9.5.2023
Save the date: 24.8. tutkimustyöpaja/forskningsverkstaden/research workshop5.5.2023

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • STEP-opintokeskus
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen