Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
30.1.2018 kirjoittajalta Jenni Pätäri

Väitös kansalaisuudesta olemisen ja toimimisen tapoina vapaassa sivistystyössä (Pastuhov)

Väitös kansalaisuudesta olemisen ja toimimisen tapoina vapaassa sivistystyössä (Pastuhov)
30.1.2018 kirjoittajalta Jenni Pätäri

MEDIATIEDOTE
26.1.2018
Åbo Akademi
Väitös


KM Annika Pastuhovin väitöskirja aikuiskasvatustieteen alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnassa perjantaina 2.2.2018.

Väitöskirjan otsikkona on Att vara och agera medborgare. En etnografisk studie i folkbildande praktiker .

Aikuisten vapaan ja vapaaehtoisen opiskelun ajatellaan tukevan arjen kansalaisuutta. Esimerkiksi kansalaisopistojen kursseilla oletetaan tapahtuvan näin, kun osallistujat voivat kehittää itseään, omaehtoisesti yhdessä toistensa kanssa. Etsimällä yhdessä tietoa ja vaihtamalla kokemuksia osallistujille mahdollistuu sekä ymmärtää että muuttaa elämäänsä ja sen ehtoja.

Väitöskirjassa kysytään, miten nämä vapaan sivistystyön demokraattiset ideaalit, kuten vapaus ja tasa-arvo, toteutuvat sivistystyön toiminnassa kansalaisuutena osallistujanäkökulmasta? Analyysissa pureudutaan osallistumiseen kansalaisena olemisena ja toimimisena – osallisuuden tuntemisena ja opintojensa kautta toimimisena. 

Tutkimus koostuu kolmesta etnografisesta kenttätutkimuksesta: ikäihmisten puutyökurssista, filosofian opintopiiristä sekä englanninkielen kurssista. Tutkija osallistui näiden vapaaehtoisten opintoryhmien arkeen ja pyrki näin ymmärtämään toimintaa sen omista ehdoista käsin.

Tutkimuksen löydökset osoittavat, että osallistuminen näihin kolmeen opintoryhmään merkitsee erinäisiä vaihtoehtoja osallistujien elämäntilanteissa. Kansalaisuus opinnoissa toimi joko vastapainona (puutyökurssilla ja filosofian opintopiirissä) tai toisena vaihtoehtona (englanninkielen kurssi) suhteessa osallistujien muuhun arkeen. Tutkimustuloksia pohditaan kolmena eri vapauden muotona. Kahdessa ensimmäisessä ryhmässä osallistujat luovat tiloja, joissa he voivat pyrkiä johonkin toivottuun, kun taas viimeisessä ryhmässä osallistujat sanoutuvat väliaikaisesti irti vapaudestaan pyrkiäkseen oppimaan. Kaikkiaan osallistuminen on myös läheisessä suhteessa osallistujien muuhun arkeen. Opintopiireissä keskitytään aikaisempien kiinnostusten syventämiseen, osallistujien samansuuntaisia näkemyksiä kuunnellen ja huomioiden. Kuinka vapaata ja vapaaehtoista osallistuminen vapaan sivistystyön toimintaan oikeastaan on? Tukeeko vapaa sivistystyö (sittenkin) vain tietynlaista kansalaisuutta?


Annika Pastuhov väittelee tohtoriksi perjantaina 2. helmikuuta 2018 klo 13 osoitteessa Akademisalen, Academill, Rantakatu 2, Vaasa. Vastaväittäjänä toimii professori Jorun Stenøien, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU, Norja ja kustoksena professori Petri Salo, Åbo Akademi.

Annika Pastuhov on syntynyt 10.6.1987 Turussa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 2006 Vasa övningsskolas gymnasium -lukiossa ja kasvatustieteen maisterin tutkinnon Åbo Akademissa 2011.

Annika Pastuhov on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 040 845 4225 ja sähköpostitse osoitteesta annika.pastuhov(at)abo.fi .

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa:
www.doria.fi/handle/10024/149218?locale=lfi

Tämän linkin kautta saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
http://web.abo.fi/pressmaterial/Annika_Pastuhov.jpg 
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.


Ystävällisin ÅA-terveisin,
Mia Henriksson
Tiedottaja

Edellinen artikkeliSVV-Uutiskirje 1/2018Seuraava artikkeli SVV-Uutiskirje 2/2018

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

SVV-yhteistyöohjelman joulutervehdys15.12.2022
Kukka-Maaria Vuorikoski: Tutkimuksellisen yhteistyön avulla kehitetään parempaa tulevaisuutta 14.12.2022
Pro gradu -tutkielma kansalaisopiston kuvataidekurssin hyvinvointivaikutuksista12.12.2022
Mia Turpeinen: Tiedettä yleistajuistava sivistystyö hyödyttää yksilöä ja yhteiskuntaa7.12.2022
Hanna Pulkkinen: Kulttuuriharrastus vahvistaa hyvinvointia22.11.2022
Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus8.11.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • STEP-opintokeskus
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti