Ritva Javanainen etsi tutkimuksessaan vastauksia kesäyliopiston opiskelijoiden osallistumisorientaatioiden yhteyksistä oppimisen motivaatiotekijöihin.
Turun yliopiston mediatiedote, 9.12.2020:
Valtiotieteiden ja kasvatustieteiden maisteri Ritva Javanainen etsi tutkimuksessaan vastauksia siihen, mistä osatekijöistä opiskelijoiden osallistumisorientaatiot, oppimismotivaatio, uramotivaatio ja opiskelun koettu vaikuttavuus muodostuivat. Tutkimuksen mukaan opiskeluun motivoi kognitiivinen kiinnostus ja tiedon halu. Oppimisorientaatio oli suoraan yhteydessä sekä oppimismotivaatioon että opiskelun koettuun vaikuttavuuteen. Javanainen kertoo, että oppimisorientoitunut oppija koki koulutuksen mielenkiintoisena, tärkeänä, hyödyllisenä ja arvokkaana. Opiskelulla oli vaikutuksia ammattitaidon kehittymiseen, tiedolliseen aktivoitumiseen ja ammattiaseman parantamiseen.
Opettajankoulutuslaitokselle väitöstutkimuksensa tehnyt Javanainen keräsi aineistot vuosina 2008–2009. Tutkimukseen osallistui 223 Kymenlaakson kesäyliopiston avoimeen yliopisto-opetukseen, ammatillisesti pätevöittäviin koulutusohjelmiin ja ammatillisesti täydentäviin lyhytkursseihin osallistunutta opiskelijaa.
Elinikäisen oppimisen diskurssi viestittää Javanaisen mukaan yksilön omaa vastuuta menestyksestään ja opintoja koskevien sijoitustensa kannattavuudesta globaalissa, eurooppalaisessa ja suomalaisessa työelämässä.
Lue koko mediatiedote täältä
Ritva Javanaisen väitöskirja ”Osallistumisorientaatioiden yhteydet oppimisen motivaatiotekijöihin. Erään kesäyliopiston opiskelijoiden oppimisen käsityksiä avaamassa” löytyy sähköisessä muodossa täältä
Väitöstutkimus on esitetty julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa torstaina 17.12.2020 klo 12.00.