Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
12.4.2018 kirjoittajalta Sini Teräsahde

Vapaan sivistystyön tutkimustyöpaja 6.4.2018 Tampereella

Vapaan sivistystyön tutkimustyöpaja 6.4.2018 Tampereella
12.4.2018 kirjoittajalta Sini Teräsahde

Tampereella pidettiin 6.4.2018 SVV-aluetoimintaan lukeutuva vapaan sivistystyön tutkimuksen työpaja, jossa vapaan sivistystyön aiheista opinnäytetutkimuksiaan tekevät, professori Anja Heikkisen ohjaamat tohtori- ja maisteriopiskelijat esittelivät tutkimuksiaan ja alustivat keskusteluja. Tilaisuus oli avoinna kaikille vapaan sivistystyön toimijoille ja tavoitteen oli vastavuoroinen dialogi, joka myös auttaa ja kannustaa tutkimuksen tekijöitä työssään eteenpäin. 

SVV-toiminnan tavoitteena on ollut vapaan sivistystyön tutkimuksen lisääminen ja alan tutkimuksellinen kehittäminen niin kansallisella kuin alueellisella tasolla. Esimerkiksi maisteriopiskelijan pro gradu -tutkielma on usein juuri sopivan laajuinen toiminnan tutkimiseen ja kehittämiseen oppilaitostasolla. SVV-toiminnan alkumetreillä oli kuitenkin huolta siitä, etteivät opinnäytetyöntekijät tarttuneet vapaan sivistystyön aiheisiin.  Onkin nyt hienoa huomata, että SVV-ohjelmatyö tuottaa hedelmää vapaan sivistystyön tunnetuksi tekemisessä ja joka vuosi useampi opiskelija löytää tutkimusaiheensa vapaan sivistystyön parista. SVV-ohjelmassa tarjouksia tutkimusaiheiksi kerätään Opinnäytetorin kautta.

Tampereen työpajassa Pirita Hakoneva esitteli pro gradu -tutkielmaansa, joka on toiminnallinen kehittämistehtävä kolmen pohjalaisen kansalaisopiston palvelutuotteiden analysoimiseksi ja kehittämiseksi. Tutkimus liittyy Laatua Lakeudelle hankkeeseen ja CAF -arviointimallin käyttöönottoon hankkeeseen osallistuvissa kansalaisopistoissa. Hakoneva analysoi tutkimuksessaan kuntalaisille teetettyä kyselyä ja yhteistyöryhmille tehtyjä haastatteluja toiveista ja tarpeista kansalaisopistoja kohtaan. Aineistojen analyysien pohjalta Hakoneva toteuttaa kansalaisopistoissa työkonferenssiseminaarit, joissa palvelutarpeiden kehittämistä pohditaan yhdessä kansalaisopistojen henkilökunnan kanssa.

Suvi Saviniemi tekee pro gradu -tutkielmaansa kesäyliopistoista ja on erityisesti kiinnostunut kesäyliopistojen alueellisesta roolista koulutuksellisen tasa-arvon edistäjänä. Kesäyliopistoista on tehty aiemmin vähän tutkimusta. Saviniemi kiinnostui kesäyliopistojen tutkimisesta tehtyään korkeakouluharjoittelun Päijät-Hämeen kesäyliopistossa. Saviniemen tutkimuksessa on historiallinen ote. Hän aikoo tarkastella kesäyliopistojen alueellisen tasa-arvon edistäjän roolia eri aikakausina, suhteessa muihin koulutuksen järjestäjiin ja kesäyliopistojen henkilökunnan itsensä tulkitsemana.

Golaleh Makrooni tutkii väitöskirjassaan ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajia korkeakoulutuksessa. Maahanmuuttajien koulutus on ajankohtainen aihe myös vapaassa sivistystyötyössä. Makroonin tutkimuskysymyksiä ovat: Kuinka tukea maahanmuuttajaopiskelijoita? Ovatko opettajat kulttuurisensitiivisiä opiskelijoita kohtaan? Kuinka maahanmuuttajaopiskelijat itse näkevät koulutukseensa ja oppimiseensa liittyvät kysymykset? Makrooni kertoi tutkimuksensa ensituloksista, että monilla maahanmuuttajaopiskelijoilla merkittävät oppimiskokemukset olivat liittyneet tilanteisiin, joissa opettaja oli huomioinut heidät yksilöllisesti.

Satu Kinnunen tutkii pro gradu- tutkielmassaan maahanmuuttajien työelämävalmiuksien tukemista Ote työhön -hankkeessa. ESR-hankkeen päätoteuttaja on Työväen Sivistysliitto. Hankkeessa koulutetaan vapaaehtoisia työelämäohjaajia, jotka sitten vertaisina tukevat pitkään työelämästä pois olleiden maahanmuuttajien työelämään pääsyä.  Kinnusen tutkimuskysymyksiä ovat: Miten työelämäohjaajien koulutusta suunnitellaan ja toteutetaan? Miten maahanmuuttajien koulutusta ja työllistymistä koulutuksissa käsitellään? Minkälaista oppimista työelämäkoulutus pyrkii edistämään? Kinnunen seuraa koulutuksia ja kerää havainnointiaineistoa sekä tekee teemahaastatteluja toimijoille hankkeen taustaorganisaatioista.

Outi Sipilä tutkii väitöskirjatutkimuksessaan vapaaehtoistyön kasvatuksellisia merkityksiä. Sipilä on tutkinut Suomen Punaisen Ristin työssä mukana olleita vapaaehtoisia. Vapaaehtoistyö mielletään usein vain pyyteettömänä auttamistyönä, mutta Sipilän tutkimus tuo esiin, että se voi olla myös tavoitteellista oppimista ja itsensä kehittämistä sekä etenemistä järjestön tehtävissä aina kansainväliselle tasolle asti. Sipilä käyttää tutkimuksessaan itsekasvatuksen käsitettä ja jäsentää sitä kolmella tasolla: 1) ihmisenä kasvaminen ja elämänkäsityksen muodostaminen, 2) tietojen ja taitojen hankkiminen ja 3) yhteisöllisesti vastuullinen toiminta.

Jenni Pätäri tutkii väitöskirjassaan ”Kansa, sivistys ja kansansivistysopin tiedontahto” nykyisen vapaan sivistystyön tieteellistymisen varhaisvaiheita.  Pätärin tutkimuksen tavoitteena on vapaan sivistystyön tieteellisen itseymmärryksen vahvistaminen ja nykyisen suomalaisen aikuiskasvatustieteen itseidenttisyyden ja ”kansattomuuden” haastaminen. Pätärin tutkimusaineistona on vapaan sivistystyön aiheista tehdyt opinnäytetutkimukset, journaaliartikkelit ja kansansivistysopin tutkintovaatimukset. Pätäri tutkii muun muassa, miten kansansivistystyön tieteellistymistä perusteltiin ja mikä ja kenen tieto huomioitiin tiedettä rakennettaessa.

Tutkimusten tekijöiden mielestä learning cafe -menetelmällä pidetty seminaari oli antoisa, kun keskusteluissa tuli esiin monenlaisia näkökulmia, mutta toisaalta myös haastava, kun aluksi piti hyvin lyhyessä ajassa kertoa, mitä on tutkimuksessaan tekemässä. Suunniteltiin, että avoimia vapaan sivistystyön tutkimusseminaareja pidetään Tampereella vastaisuudessakin.

Edellinen artikkeliTieteen yleistajuistamisen työpaja vapaan sivistystyön tutkijoille ja tiedottajilleSeuraava artikkeli Aki Ojakankaan jäähyväisluento 11.4.2018 Murikka-opistolla

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

SVV-yhteistyöohjelman joulutervehdys15.12.2022
Kukka-Maaria Vuorikoski: Tutkimuksellisen yhteistyön avulla kehitetään parempaa tulevaisuutta 14.12.2022
Pro gradu -tutkielma kansalaisopiston kuvataidekurssin hyvinvointivaikutuksista12.12.2022
Mia Turpeinen: Tiedettä yleistajuistava sivistystyö hyödyttää yksilöä ja yhteiskuntaa7.12.2022
Hanna Pulkkinen: Kulttuuriharrastus vahvistaa hyvinvointia22.11.2022
Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus8.11.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • STEP-opintokeskus
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti