TJS Opintokeskuksen tiedote
TJS Opintokeskus ja Osuuskunta Mediakollektiivi ovat julkaisseet Häiritsevä palaute -verkkosivuston.
Sivusto tarjoaa apua työhön liittyvän kuormittavan palautteen käsittelyyn ja ennaltaehkäisyyn. Sivusto korostaa, että häiritsevä palaute ei ole yksittäisen työntekijän ongelma, vaan koskee koko organisaatiota. Yhteiskunnassa käytävän julkisen keskustelun kannalta on tärkeää, että häiritsevästä palautteesta huolimatta asiantuntijat osallistuvat keskusteluun ja päätöksentekoon.
Helposti saavutettavalle ohjemateriaalille on suuri tarve, sillä mediavälitteinen häiritsevä palaute on lisääntynyt monissa työtehtävissä sosiaalisen median aikakaudella. Sivusto selkiyttää niin työntekijän, lähiesimiehen, työsuojeluorganisaation kuin johdonkin rooleja ja toiminnan mahdollisuuksia. Työkaluja on ollut jo aiemmin olemassa vihapuhetta kohdanneille asiantuntijoille, mutta sivustolla ohjeistetaan nyt asian käsittelyä laajasti.
– Vihapuhe ei saa normalisoitua osaksi suomalaista työkulttuuria. Se ei ole työhön kuuluva osa, vaan siihen pitää puuttua, painottaa viestinnän tutkija Annamari Huovinen Osuuskunta Mediakollektiivista.
TJS Opintokeskuksen kehittämisasiantuntija Sikke Leinikki jatkaa:
– Puuttumisen prosessien tulee olla selkeät, jotta työntekijää voidaan auttaa. Epäasiallinen palaute on työsuojeluasia, joka koskee niin esimiestä kuin työsuojelun nimettyjä henkilöitäkin.
Sivustolla häiritsevää palautetta käsitellään kolmesta näkökulmasta: asiantuntijan, hänen esimiehensä ja työyhteisönsä sekä yhteisön maineen kannalta. Materiaali on kaikkien käytettävissä itsenäiseen opiskeluun tai yhteisesti työpaikoilla ja oppilaitoksissa.