Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
30.8.2021 kirjoittajalta Satu Heimo

Pro gradu -tutkielma maahanmuuttajien ohjauksesta vapaassa sivistystyössä

Pro gradu -tutkielma maahanmuuttajien ohjauksesta vapaassa sivistystyössä
30.8.2021 kirjoittajalta Satu Heimo

Aino-Maija Määtän keväällä 2021 valmistuneessa pro gradu -työssä tarkasteltiin sosiaalipedagogisen työotteen käsitettä ohjauksen jäsentäjänä.

Tiivistelmä:

Maahanmuuttajan tunnistaessa ja hyödyntäessä omia mahdollisuuksiaan sekä yksilö että yhteiskunta hyötyvät. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa maahanmuuttajien ohjauksesta toimintatapoja, jotka voivat tukea maahanmuuttajien sisäisten mahdollisuuksien löytymistä sekä ulkoisten toimintamahdollisuuksien toteutumista. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan yksilön sisäisiä ja ulkoisia toimintamahdollisuuksia ja tarkasteltiin, millaisen ohjauksen avulla voidaan tukea maahanmuuttajaopiskelijaa löytämään sisäisiä ja ulkoisia mahdollisuuksia. Käsitteellisteoreettisena tavoitteena tutkimuksessa oli ottaa askelia kohti ohjauksen ja sosiaalipedagogisen työotteen käsitteiden synteesiä.

Tutkimuksessa haastateltiin vapaan sivistystyön oppilaitoksessa opiskelevia maahanmuuttajia sekä ohjauksen parissa työtä tekeviä henkilökunnan jäseniä. Nämä haastattelut toteutettiin yhteistyössä Sosiaalipedagoginen ohjaus vapaan sivistystyön oppilaitoksissa (SOSPEVA) -hankkeen kanssa. Haastattelut toteutettiin paikan päällä vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.

Tutkimuksessa ilmeni, että ohjauksen keinoin tunnistettavia ja tuettavia sisäisiä mahdollisuuksia ovat osaaminen ja vahvuudet, luottamus ja asenne, unelmat sekä kiinnostuksen kohteet. Ulkoisia toimintamahdollisuuksia ovat yhteiskunnassa toimimisen kyky, elämänhallinta, työelämään pääseminen, jatkokoulutukseen pyrkiminen, tavoitteet työn ja opiskelun ulkopuolella sekä verkostoihin kiinnittyminen. Sisäisiin ja ulkoisiin mahdollisuuksiin liittyviä ohjauksen tapoja tarkastellessa ilmeni, että ne ovat kaikki jollain tavoin yhdistettävissä sosiaalipedagogisen työotteen käsitteeseen. Sosiaalipedagogisen työotteen jäsennys otettiinkin aineiston analyysin rungoksi. Tutkimuksessa tunnistetut ohjauksen tavat, kuten kannustaminen, keskusteleminen ja tiedon jakaminen, tuovat konkreettisesti esille miten sosiaalipedagogisen työotteen kutakin ominaispiirrettä voi käytännössä ottaa ohjauksessa huomioon.

Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että ohjauksen ja sosiaalipedagogisen työotteen käsitteet voivat sekä käytännöllisellä että teoreettisella tasolla täydentää toisiaan maahanmuuttajien ohjauksessa. Sosiaalipedagogisen työotteen kaikkien ominaispiirteiden huomioiminen ohjauksessa on hyödyllistä maahanmuuttajan mahdollisuuksien löytämisen ja toteutumisen tukemiseksi. Tutkimuksessa luotu käsitteellinen jäsennys antaa eväitä sosiaalipedagogisen työotteen hyödyntämiseksi ohjaustyössä.

Määttä, Aino-Maija 2021. Maahanmuuttajien ohjaus vapaassa sivistystyössä – Sosiaalipedagogisen työn käsite ohjauksen jäsentäjänä. Itä-Suomen yliopisto. Pro gradu -tutkielma.

TÄSSÄ linkki Aino-Maija Määtän pro gradu -työhön.

Edellinen artikkeliMuutos olemme me kaikki – tässä ja nytSeuraava artikkeli Pro gradu -tutkielma kestävästä kehityksestä ja sivistyksestä

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

SVV-yhteistyöohjelman joulutervehdys15.12.2022
Kukka-Maaria Vuorikoski: Tutkimuksellisen yhteistyön avulla kehitetään parempaa tulevaisuutta 14.12.2022
Pro gradu -tutkielma kansalaisopiston kuvataidekurssin hyvinvointivaikutuksista12.12.2022
Mia Turpeinen: Tiedettä yleistajuistava sivistystyö hyödyttää yksilöä ja yhteiskuntaa7.12.2022
Hanna Pulkkinen: Kulttuuriharrastus vahvistaa hyvinvointia22.11.2022
Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus8.11.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • STEP-opintokeskus
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti