Aino-Maija Määtän keväällä 2021 valmistuneessa pro gradu -työssä tarkasteltiin sosiaalipedagogisen työotteen käsitettä ohjauksen jäsentäjänä.
Tiivistelmä:
Maahanmuuttajan tunnistaessa ja hyödyntäessä omia mahdollisuuksiaan sekä yksilö että yhteiskunta hyötyvät. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa maahanmuuttajien ohjauksesta toimintatapoja, jotka voivat tukea maahanmuuttajien sisäisten mahdollisuuksien löytymistä sekä ulkoisten toimintamahdollisuuksien toteutumista. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan yksilön sisäisiä ja ulkoisia toimintamahdollisuuksia ja tarkasteltiin, millaisen ohjauksen avulla voidaan tukea maahanmuuttajaopiskelijaa löytämään sisäisiä ja ulkoisia mahdollisuuksia. Käsitteellisteoreettisena tavoitteena tutkimuksessa oli ottaa askelia kohti ohjauksen ja sosiaalipedagogisen työotteen käsitteiden synteesiä.
Tutkimuksessa haastateltiin vapaan sivistystyön oppilaitoksessa opiskelevia maahanmuuttajia sekä ohjauksen parissa työtä tekeviä henkilökunnan jäseniä. Nämä haastattelut toteutettiin yhteistyössä Sosiaalipedagoginen ohjaus vapaan sivistystyön oppilaitoksissa (SOSPEVA) -hankkeen kanssa. Haastattelut toteutettiin paikan päällä vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa ilmeni, että ohjauksen keinoin tunnistettavia ja tuettavia sisäisiä mahdollisuuksia ovat osaaminen ja vahvuudet, luottamus ja asenne, unelmat sekä kiinnostuksen kohteet. Ulkoisia toimintamahdollisuuksia ovat yhteiskunnassa toimimisen kyky, elämänhallinta, työelämään pääseminen, jatkokoulutukseen pyrkiminen, tavoitteet työn ja opiskelun ulkopuolella sekä verkostoihin kiinnittyminen. Sisäisiin ja ulkoisiin mahdollisuuksiin liittyviä ohjauksen tapoja tarkastellessa ilmeni, että ne ovat kaikki jollain tavoin yhdistettävissä sosiaalipedagogisen työotteen käsitteeseen. Sosiaalipedagogisen työotteen jäsennys otettiinkin aineiston analyysin rungoksi. Tutkimuksessa tunnistetut ohjauksen tavat, kuten kannustaminen, keskusteleminen ja tiedon jakaminen, tuovat konkreettisesti esille miten sosiaalipedagogisen työotteen kutakin ominaispiirrettä voi käytännössä ottaa ohjauksessa huomioon.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että ohjauksen ja sosiaalipedagogisen työotteen käsitteet voivat sekä käytännöllisellä että teoreettisella tasolla täydentää toisiaan maahanmuuttajien ohjauksessa. Sosiaalipedagogisen työotteen kaikkien ominaispiirteiden huomioiminen ohjauksessa on hyödyllistä maahanmuuttajan mahdollisuuksien löytämisen ja toteutumisen tukemiseksi. Tutkimuksessa luotu käsitteellinen jäsennys antaa eväitä sosiaalipedagogisen työotteen hyödyntämiseksi ohjaustyössä.
Määttä, Aino-Maija 2021. Maahanmuuttajien ohjaus vapaassa sivistystyössä – Sosiaalipedagogisen työn käsite ohjauksen jäsentäjänä. Itä-Suomen yliopisto. Pro gradu -tutkielma.
TÄSSÄ linkki Aino-Maija Määtän pro gradu -työhön.