Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
16.2.2021 kirjoittajalta Vierailija

Raija Meriläinen: Korvaako osaaminen sivistyksen?

Raija Meriläinen: Korvaako osaaminen sivistyksen?
16.2.2021 kirjoittajalta Vierailija

Koulutuspoliittisen selonteon ja poliittisen retoriikan tarkastelua Singaporesta käsin. Sivistystä, osaamista, koulutusvientiä ja ekososiaalista sivistystä.

Suomalainen koulutuspoliittinen retoriikka muistuttaa Singaporen kaupunkivaltion tyyliä, kun lukee lausuntokerroksella ollutta koulutuspoliittista selontekoa. Selontekoluonnoksen mukaan suomalainen koulutus ja digitaalinen osaaminen ovat maailman huippua ja meillä on paljon annettavaa muulle maailmalle koulutusviennin ja osaamisen osalta. Vastaava hiukan voimakkaampi tahtotila on luettavissa myös Singaporen opetusministeriön sivulta, jossa muun muassa todetaan, että

(Singapore) oppivana kansakuntana edistää ihmisten elinikäistä oppimista. Yhteiskunnan kollektiivisen menestymisen ratkaisee singaporelaisten kyky jatkuvasti oppia niin ammatillisen kehittymisen kuin henkilökohtaisen kasvunkin vuoksi.

(MOE, Mission and vision 2021, käännös englannista: Satu Heimo)

Sivistystä vai työelämän osaamista varten?

Suomessa koulutuspoliittiset selonteot tulivat osaksi poliittista päätöksentekoa 1990-luvulla, jolloin ne olivat varsin tiiviitä ja lyhyitä kokonaisuuksia. Ministeriössä selontekojen valmistelu aloitettiin yleensä edellisen opetusministerin aikana ja se virtaviivaistettiin seuraavan ministerin johdolla. Pohjatyön selontekoon tekivät virkamiehet erilaisissa ohjatuissa ryhmissä. 2000-luvulle tultaessa kehittämissuunnitelmat laajenivat ja sisälsivät eritasoisia tavoitteita, joiden vertailtavuus ja tulkinta oli vaikeaa. Kehittämissuunnitelmaprosessin laajeneminen vaikeutti myös niiden seuraamista ja ymmärrettävyyttä. (Meriläinen 2011.)

Sivistystyön toimintaa ohjaa Laki vapaasta sivistystyöstä, josta sana sivistys löytyy useampaan kertaan. Lähes kaikki vapaat sivistystyötä tekevät oppilaitokset järjestävät opetusta, joka tukee opiskelijan osaamisen kehittämistä. Opetuksessa on aina mukana sivistyksellinen näkökulma, mikä syventää opittua ja avaa uusia oivalluksia ja mahdollisuuksia yksilön oppimisen polulla. Tässä pakotetun verkko-oppimisen todellisuudessa oppimista pitää jalostaa, jotta usko tulevaisuuteen säilyy.

Lukiessani läpi viimeisintä koulutuspoliittista selontekoa huomioni kiinnittyi siihen, että siinä käytetään varsin harvoin sanaa sivistys. Onneksi sivistys on sentään sisällytetty osaksi visiota, perusopetusta ja vapaata sivistystyötä, mutta monissa kohdin sivistys on ikään kuin korvattu osaamisella.

Osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen sidotaan usein työelämään ja työelämässä tarvittavan kyvykkyyden ylläpitoon. Selonteosta välittyy vahva työelämän eetos ja huoli siitä, että ihmisten on työllistyttävä ja pysyttävä mukana työelämässä mahdollisimman pitkään. Kuitenkin on muistettava, että koulutussektorin mahdollisuus vaikuttaa koko yhteiskuntaan on rajallinen, kuten Sitra omassa lausunnossaan toteaa.

Koulutusvienti ja ekososiaalinen sivistys – mutta entä vapaa sivistystyö?

Koulutuspoliittisen selonteon lopussa todetaan, että talouden globaali painopiste siirtyy Aasiaan. Tämä lienee totta, vaikkakin pandemia on hidastanut talouden kehitystä myös siellä. Esimerkiksi Singaporen bruttokansantuote on laskenut vuonna 2020 lähes 6 prosenttia. Meneillään olevaan muutokseen voidaan vaikuttaa erilaisilla keinoilla, joista selonteon mukaan yksi on koulutusvienti. Osaan Aasian maista suomalaisella koulutusviennillä on vielä mahdollisuuksia, mutta esimerkiksi Singaporen osalta muut Pohjoismaat näyttävät olevan Suomea kiinnostavampia.

Selonteon lopusta löytyy myös Agenda 2030 ja sen yhteydessä termi ekososiaalinen sivistys, joka sidotaan varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja lukioon. Tässä kohden voi oikeutetusti kysyä: Miksei mukana ole esimerkiksi vapaa sivistystyö, jossa kestävää kehitystä viedään vauhdilla eteenpäin?

***

Raija Meriläinen on koulutuspolitiikasta väitellyt kasvatustieteen tohtori, jolla on myös yhteiskuntatieteen ja filosofian maisterin tutkinnot. Meriläinen on toiminut yli 15 vuotta virkamiehenä Opetus- ja kulttuuriministeriössä, rehtorina sekä yläasteella että lukiossa ja sen lisäksi sivistystoimenjohtajana, historian opettajana ja opettajankouluttajana. Tällä hetkellä hän on sapattivapaalla Helsingin seudun kesäyliopistosta, jonne kirjoittaa blogia Raija rapinat Singaporesta.

Kuvat: Raija Meriläinen

***

Sivistystyön Vapaus ja Vastuu -ohjelma julkaisee vuonna 2021 Sivistystori-blogia. Blogissa vapaan sivistystyön tutkijat ja asiantuntijat sekä sivistyksestä kiinnostuneet SVV:n yhteistyökumppanit kirjoittavat sivistystyöstä ja sivistyksen yhteiskunnallisesta merkityksestä. Blogia tullaan julkaisemaan keskimäärin kerran viikossa. 

OSALLISTU KESKUSTELUUN SIVUN ALALAIDASSA TAI JAA KIRJOITUS!

Edellinen artikkeliMaria Joutsenvirta: Sivistyminen vaatii hidastamistaSeuraava artikkeli Johanna Kallio: Ekososiaalisen sivistyksen ituja – puutarhasta?

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

SVV-yhteistyöohjelman joulutervehdys15.12.2022
Kukka-Maaria Vuorikoski: Tutkimuksellisen yhteistyön avulla kehitetään parempaa tulevaisuutta 14.12.2022
Pro gradu -tutkielma kansalaisopiston kuvataidekurssin hyvinvointivaikutuksista12.12.2022
Mia Turpeinen: Tiedettä yleistajuistava sivistystyö hyödyttää yksilöä ja yhteiskuntaa7.12.2022
Hanna Pulkkinen: Kulttuuriharrastus vahvistaa hyvinvointia22.11.2022
Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus8.11.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • STEP-opintokeskus
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti