Lämmin kiitos kaikille vuonna 2023 SVV-toiminnassa mukana olleille! Hyvää joulua ja valoa uuteen vuoteen 2024!
Uutiskirjeessä aiheina
- Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivien 2024 esiseminaari ja ohjelma.
- Tutkimuksen vertaisryhmän kevään alustava aikataulu.
- Sivistykselliset oikeudet ja vapaa sivistystyö -julkaisusarja starttaa helmikuussa 2024, teemaa käsitellään myös uusimmassa RELA-journaalissa.
- Ehdota Aikuiskasvatus-tiedelehden opiskelijapalkinnon saajaa 12.1.24 mennessä.
1. Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivien 2024 ohjelma:
AITU2024: 8.–9.2., Helsingin yliopistossa. Teemana kestävä kehitys ja jatkuva oppiminen muuttuvassa maailmassa. Pääpuhujina erikoistutkija Heikki Kinnari (Turun yliopisto) sekä professori Eeva Luhtakallio (Helsingin yliopisto). Tutustu teemaryhmiin täällä: mukana mm. SVV-ohjelman järjestämä teemaryhmä Aikuisten sivistävät käytännöt, mutta myös monia muita vst:n kannalta relevantteja ryhmiä kuten Itsekasvatus, viisausperinteet ja merkityksellisyys kestävyysmurroksessa sekä Elinikäinen oppiminen digiyhteiskunnassa.
Esiseminaari 7.2. Perspectives on history and societal effectiveness of Nordic liberal adult education
Aika: 7.2.2024 klo 16:15-18:30
Paikka: Helsingin yliopisto / Studium, Pääräkennus, Fabianinkatu 33, 3. kerros, Helsingin yliopisto
Tapahtuma järjestetään osana yhteispohjoismaista hanketta “Local study associations and study circles in a Nordic perspective”.
16:15-16:25 Avaussanat
16:25-17:05 Staffan Larsson / Linköping University: Origin and historical perspectives on Nordic liberal adult education
17:05- 17:20 Tauko
17:20 – 18:15 Pyöreän pöydän keskustelu: Critical perspectives and ideas on future of liberal adult education (+ yhteinen päätöskeskustelu)
Järjestäjät:
- Finnish Study Centres (FI), Kukka-Maaria Vuorikoski
- Videncenter for Folkeoplysning (DK), Henriette Bjerrum & Malene Thøgersen
- NORCE Norwegian Research Centre AS (NO), Ivar Eimhjellen
- Göteborg University (SE), Johan Söderman
- Linköping University (SE), Henrik Nordvall
- Åbo Akademi University, Vaasa, Satu Heimo
Ks. lisätietoja täältä.
2. Tutkimuksen vertaisryhmän kevään alustava aikataulu (muutokset mahdollisia, seuraa SVV-kanavia):
Teams-opintopiiri jatkaa kevätkaudella yhteisryhmänä sekä pro gradu -tutkielmien että väitöstutkimusten valmistelijoille. Kokoonnumme yhteensä kolme kertaa, joista viimeinen on englanninkielinen. Ryhmässä opitaan yhdessä vapaasta sivistystyöstä ja tutkimuskäytännöistä sen jäsenten tutkimuksiin tutustumalla, jaetaan tutkimusprosessin iloja ja suruja sekä saadaan tukea toisilta.
Kohderyhmä: vapaasta sivistystyöstä (kansalais- ja työväenopistot, kansanopistot, opintokeskukset, kesäyliopistot, urheiluopistot, opintopiirit ja -kerhot…) pro gradu -tutkielmia ja väitöstutkimuksia työstävät opiskelijat tieteenalasta riippumatta.
Aikataulu: ryhmä kokoontuu klo 9–11 seuraavasti:
- 29.1. Tammikuun tapaamisessa jaetaan työsuunnitelmia erityisesti tutkimusprosessin aikataulutuksen näkökulmasta ja pyritään löytämään yhdessä työkaluja välitavoitteiden saavuttamiseksi. Ennakkotehtävä: laadi tutkimustasi koskeva aikajana.
- 26.2. Ohjelma tarkennetaan myöhemmin
- 18.3. In English. Program will be announced later during the Spring.
Jos kiinnostuit tulemaan mukaan, ilmoittaudu 24.1. mennessä SVV-koordinaattori Jenni Pätärille (jenni.patari(at)sivistystyo.fi), ja saat osallistumislinkin.
3. Sivistykselliset oikeudet ja vapaa sivistystyö -julkaisusarja starttaa helmikuussa 2024, teemaa käsitellään myös uusimmassa RELA-journaalissa:
European Journal for Research on the Education and Learning of Adults (RELA) -journaalin tuorein numero käsittele teemaa Inclusion, adult education and social justice. Teeman käsittelyä jatketaan SVV:ssä keväällä 2024 julkaistavassa Sivistykselliset oikeudet ja vapaa sivistystyö -verkkojulkaisusarjassa.
RELAssa aiheina
- The paradox of exclusion through inclusion: Interpreting inclusion from a critical pedagogical perspective (Danny Wildemeersch & George Koulaouzides).
- Critical social theory, inclusion, and a pedagogy of hope: Considering the future of adult education and lifelong learning (Patricia Gouthro & Susan Holloway).
- Citizenship, learning and social inclusion: An interrogation of EU-funded welfare projects in Sweden (Viktor Vesterberg).
- Social exclusion in public policies and the micropolitics of an association founded by migrants (Carmen Cavaco, Catarina Paulos, Rita Domingos & Emilia Alves).
- Towards a Post-Humanist Design for Educational Inclusion: Proposing a Study Pedagogy for Litter Polluted Critical Zones (Viktor Swillens, Mathias Decuypere, Joke Vandenabeele & Joris Vliegh).
- Teachers’ approaches to teaching for social inclusion in second language education for adult migrants (Helena Colliander & Sofia Nordmark).
- ‘Special offers for target groups that otherwise would not have been reached’: Social participation through regional networks in adult literacy and basic education – A multiple-case study (Jakob Bickeböller).
- Adult education and belonging: a view from Ecuador (Alexis Oviedo & Karem Roitman).
Linkki julkaisuun
4. Ehdota Aikuiskasvatus-tiedelehden opiskelijapalkinnon saajaa 12.1.24 mennessä:
Tiedätkö vapaan sivistystyön saralla ansioituneen perustutkinto-opiskelijan tai väitöskirjatutkijan? Palkinnon voi saada esimerkiksi opinnäytetyöstä, aktiivisuudesta alalla tai uudenlaisista avauksista. Kriteereissä painotetaan toimintaa aikuiskasvatuksen ja aikuiskasvatustieteen hyväksi ”rajoja rikkovan tiedelehden” hengessä. Ks. lisätiedot.