Tiedote: Tampereen yliopisto 28.8.25
KM Sini Teräsahteen väitöskirjatutkimus tarkastelee mielikuvia, joita aikuiskasvatuksen toimijoilla on tutkimuksen, käytännön ja politiikanteon suhteista, ja miten kasvatustieteellisessä kirjallisuudessa on mallinnettu näitä suhteita. Tutkimus, käytäntö ja politiikka nähdään usein toisistaan erillisinä, ja aikuiskasvatustutkimuksen relevanttiutta käytännölle ja politiikanteolle on aika ajoin kyseenalaistettu. Tutkimus tuo esiin aikuiskasvatustoimijoiden näkemyksiä siitä, mikä estää ja edistää toimijoiden vuorovaikutusta ja tutkimustiedon hyödyntämistä.
Sini Teräsahde tutki aikuiskasvatuksen toimijoiden mielikuvia tutkimuksen, käytännön ja politiikanteon suhteista ja löysi sekä pessimistisiä että optimistisia mielikuvia.
– Mielikuvien, kuten käsitysten ja ennakkoluulojen, tunnistaminen on tärkeää, koska ne vaikuttavat siihen, välttävätkö toimijat tutkimusvuorovaikutusta ja -yhteistyötä vai sitoutuvatko he niihin, hän sanoo.
– Vuorovaikutus taas on avain tutkimuksen merkityksellisenä pitämiseen, ja yhteistyössä tehtävä tutkimus tuottaa todennäköisemmin tuloksia, joita voidaan hyödyntää käytännössä tai politiikan teossa, Teräsahde jatkaa.
Teräsahde tarkasteli tutkimuksessaan kasvatustieteellisessä kirjallisuudessa esiintyviä keskusteluja ja malleja tutkimuksen, käytännön ja politiikanteon välisistä suhteista. Näistä malleissa puuttui usein kuvaus toimijoiden välisestä vuorovaikutuksesta ja paikoista, joissa vuorovaikutus tapahtuu.
Hän sovelsi tutkimuksessaan toimijaverkkoteoriaa (Actor-Network Theory, ANT) tuodakseen uuden näkökulman suhteiden tarkasteluun. ANT korostaa toimijoiden ja heidän kollektiiviensa vuorovaikutusta, josta käytetään käsitettä käännös. Se tunnistaa myös ei-inhimillisten toimijoiden ja välittäjien roolin suhteiden muodostumisessa ja ylläpitämisessä.
Moni aikuiskasvatustoimija odottaa tutkimusyhteistyötä ja tutkimuksen käyttöä edistävää vuorovaikutusta
Empiirinen tutkimus perustui kyselyaineistoon, haastatteluihin ja ryhmäkeskusteluihin, jotka toteutettiin alun perin osana kansallista kehittämishanketta, jonka tavoitteena oli vahvistaa tutkimusyhteistyötä aikuiskasvatuksen alalla.
Analyysi osoitti, että vaikka jotkut aikuiskasvatuksen toimijat näkevät tutkimuksen, käytännön ja politiikanteon erillisinä ja vaikeasti yhdistettävinä toimintoina, monilla heistä on myös vahva halu rakentaa merkityksellisempää yhteistyötä.
– Erityisesti käytännön toimijat odottavat aikuiskasvatuksen tutkimukselta toimintansa arvon osoittamista, jotta he voisivat käyttää tätä tutkimusta puolustaakseen toimintaansa rahoitusleikkauksia vastaan, Teräsahde kertoo.
Erilaiset tapahtumat, tutkimus- ja kehittämishankkeet, arvioinnit ja täydennyskoulutusohjelmat tuovat toimijoita yhteen ja mahdollistavat vuorovaikutuksen—näiden nähtiin toimivan välittäjinä tutkimuksen, käytännön ja politiikanteon suhteissa.
Tulokset tuovat myös esiin tarpeen kääntää tutkimuksen kieltä käytännön toimijoiden ja päätöksentekijöiden ymmärtämälle kielelle sekä huomioida heidän intressinsä tutkimusviestinnässä.
Tutkimus kehittää teoriaa suhteista ja tutkimuksen merkityksellisyyden rakentumisesta
Väitöskirja edistää aikuiskasvatuksen tutkimusta osoittamalla ANT:n analyyttisen ja luovan arvon tutkimusvuorovaikutuksen ja tutkimuksen relevanssin teoretisoinnissa.
Teräsahde kehitti kaksi mallia, jotka kuvaavat tutkimuksen, käytännön ja politiikanteon suhteita vaihtoehtoisella tavalla.
– Mallit visualisoivat välittäjien merkitystä suhteissa ja osoittavat, kuinka tutkimuksen relevanssi, eli merkityksellisyys, rakentuu vuorovaikutuksessa, hän sanoo.
Tutkimus tarjoaa myös käytännöllisiä ideoita tutkijoiden, käytännön toimijoiden ja päätöksentekijöiden välisen yhteistyön kehittämiseen.
Teräsahde työskentelee tutkijana Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa, tutkimusryhmässä Professional Growth and Learning, joka toteuttaa Horizon Europe -rahoitteista tutkimushanketta European Youth in Education and in Transition to the Labour Market (EDU-LAB).
Väitöstilaisuus keskiviikkona 17. syyskuuta
Kasvatustieteen maisteri Sini Teräsahteen kasvatustieteen alaan kuuluva väitöskirja The Relations Between Research, Practice, and Policymaking in Adult Education: A Study of Imageries Using Actor-Network Theory tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa keskiviikkona 17.9.2025 kello 13 keskustakampuksella, Linna-rakennuksessa, salissa K103 (Kalevantie 5, Tampere). Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Larissa Jõgi Tallinnan yliopistosta. Kustoksena toimii professori Hanna Toiviainen, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto.
Tutustu väitöskirjaan
Seuraa väitöstilaisuutta etäyhteydellä
(Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto.)