Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
4.2.2020 kirjoittajalta Jenni Pätäri

KIRJOITTAJAKUTSU: Aikuiskasvatus-tiedelehti tarttuu aikuiskoulutuspolitiikkaan

KIRJOITTAJAKUTSU: Aikuiskasvatus-tiedelehti tarttuu aikuiskoulutuspolitiikkaan
4.2.2020 kirjoittajalta Jenni Pätäri

Kutsu. Julkaistu: 04.02.2020, 12:29
Kansanvalistusseura

Koulutuspolitiikkaan tuli 2010-luvun lopulla jatkuvan oppimisen käsite, ja Sanna Marinin (sd.) hallituksen ohjelmassa on jatkuvan oppimisen uudistaminen.

Uudistuksen tavoitteet kytketään työelämän tarpeisiin. Niissä korostuvat työurien pidentäminen, työllisyyden parantaminen ja julkisen talouden tasapaino sekä yritysten kilpailukyvyn ja tuottavuuden parantaminen.

Aikuisten ja työelämässä olevien kouluttaminen on ajankohtainen teema. Sitä sanoitetaan pitkälti työelämän, elinkeinopolitiikan ja talouden käsittein, vaikka kyse on aikuisten oppimisesta, kehittymisestä ja kouluttautumisesta. Ne ovat kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen keskeisiä teemoja.

Mitä sanottavaa kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen tutkijoilla on siitä, millaista aikuiskoulutuspolitiikkaa maassamme harjoitetaan?

Teemanumeroon haetaan kriittisiä ja monipuolisia tekstejä

Vertaisarvioitu, avoimesti verkossa ilmestyvä Aikuiskasvatus-tiedelehti syventyy teemanumerossaan 4/2020 koulutuspolitiikkaan aikuisten ja aikuisuuden näkökulmasta. Julkaisu nostaa esille aikuiskoulutuksen yhteiskunnallisen merkityksen ja aseman.

Numeroon etsitään käsikirjoituksia, jotka käsittelevät aikuiskoulutuksen politiikkaa eri näkökulmasta.

’Politiikka’ voidaan ymmärtää laajasti politiikan tekemisenä, toimintapolitiikkoina ja erilaisina kamppailuina aikuiskoulutukseen kytköksissä olevilla kentillä. Osallistu teemanumeroon teoreettisella tai empiirisellä tiedeartikkelilla, näkökulmalla tutkimukseen tai käytäntöön, puheenvuorolla tai kirja-arviolla.

Politiikan tekemiseen osallistuvat erilaiset tahot, ja kansallisen tason politiikkoja määrittävät myös ylikansalliset toimijat. Politiikan kohteina ovat niin ikään eri tasojen toimijat, rakenteet ja instituutiot, viime kädessä yksittäiset kansalaiset.

Teemanumerossa julkaistavat tekstit voivat etsiä vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten aikuiskoulutusta koskevia päätöksiä tehdään, miten syntyvät linjaukset aikuisten kouluttamiseksi ja mitä aikuiskoulutuspolitiikalla tuotetaan?
  • Missä osaamisen kehittämisen politiikkaa tehdään? Ketkä ovat keskeisiä toimijoita? Kenen intressejä ajetaan ja miten?
  • Millaisia toimijoita tutkijat ovat suhteessa aikuiskoulutuskoulutuspolitiikkaan? Miten tutkijat ovat osallisina politiikkaprosesseissa?
  • Millaisilla työkaluilla ja tekniikoilla politiikkoja toteutetaan?
  • Miten politiikat vaikuttavat instituutioihin, rakenteisiin ja käytänteisiin? Millaisia arvoja politiikkoihin kytkeytyy ja mitä seuraamuksia niillä on ihmisen elämään?

Tarjoa käsikirjoitusta

  • Tutustu Aikuiskasvatuksen kirjoittajaohjeisiin.
  • Lähetä artikkelin käsikirjoitus toimitukseen (terhi.kouvo@kvs.fi) viimeistään 29. toukokuuta. 
  • Näkökulmat, puheenvuorot ja kirja-arviot ehtivät mukaan 7. elokuuta mennessä. 

Aikuiskasvatus-tiedelehti

  • on vertaisarvioitu, neljästi vuodessa ilmestyvä tiedejulkaisu, jota julkaisevat Kansanvalistusseura ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura (ATS)
  • on ilmaiseksi luettavissa Journal.fi-palvelussa vuodesta 2016 lähtien
  • on Vuoden Aikuiskouluttaja 2019
  • tavoittaa laajan yleisön tutkijoista ja aikuiskouluttajista kolmannen sektorin toimijoihin ja päättäjiin
  • pitää yllä verkkosivuja, joilla voi lukea blogia, seurata tieteenalaa ja perehtyä kirjoittajaohjeisiin
  • on Twitterissä ja Facebookissa. 

Lisätiedot 

  • Terhi Kouvo, toimituspäällikkö, Aikuiskasvatus, 0400 396 437, terhi.kouvo@kvs.fi
Edellinen artikkeliKasvatuksen historian ja filosofian päivät 11.-12.6.Seuraava artikkeli Julkaisutiedote: Forskning om nordisk folkhögskola (Pastuhov, Lövgren & Nordvall)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

SVV-yhteistyöohjelman joulutervehdys15.12.2022
Kukka-Maaria Vuorikoski: Tutkimuksellisen yhteistyön avulla kehitetään parempaa tulevaisuutta 14.12.2022
Pro gradu -tutkielma kansalaisopiston kuvataidekurssin hyvinvointivaikutuksista12.12.2022
Mia Turpeinen: Tiedettä yleistajuistava sivistystyö hyödyttää yksilöä ja yhteiskuntaa7.12.2022
Hanna Pulkkinen: Kulttuuriharrastus vahvistaa hyvinvointia22.11.2022
Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus8.11.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • STEP-opintokeskus
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti