Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus
Kielitaidon nähdään rakentavan pohjan kotoutumiselle ja se on tärkein maahanmuuttajien osaamisen arvioinnin kriteeri lukutaitokoulutuksessa. Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen vaatii koulua käymättömältä aikuiselta ajattelumallien, toimintatapojen ja identiteetin muutosta, mutta sen harjoittaminen on monelle koulun seinien sisäpuolelle jäävä ponnistus.
Raija Meriläinen: Koulutuspolitiikka ja onnistumisen mittaaminen
Suomen ja Singaporen välillä on yhtäläisyyksiä ja eroja koulutuspoliittisessa päätöksenteossa. Tietoa koulutuspoliittisesta rahajaosta tulisi avoimemmin olla saatavilla, sillä leikkaukset vaikuttavat koulutuspalveluiden laatuun ja siten myös vapaan sivistystyön tavoitteiden saavuttamiseen.
Björn Wallén: Validointi, vuorovaikutus ja voimaantuminen syväsivistyksessä
Vapaan sivistystyön vapaus mahdollistaa ihmisen sisäisen hyväksynnän ja voimaantumisen syväsivistyksen elävän vuorovaikutuksen prosessissa.
Marion Fields: Sivistyksen lupaus ja kohtaamisen taito
Vapaaehtoistyöhön osallistuminen kasautuu. Henkilökohtaisten kutsujen ja kohtaamisten kautta myös omista kyvyistään epävarmat saataisiin innostettua mukaan.
Pari blogia toiminnasta Tampereella
Tampereen yliopistossa 27.11.2020 pidetyn workshopin Environmental care and social progress: impact of beliefs, values and gender blogi on luettavissa https://equjust.wordpress.com/2021/02/12/environmental-care-and-social-progress-impact-of-beliefs-values-and-gender-workshop/…
Raija Meriläinen: Korvaako osaaminen sivistyksen?
Koulutuspoliittisen selonteon ja poliittisen retoriikan tarkastelua Singaporesta käsin. Sivistystä, osaamista, koulutusvientiä ja ekososiaalista sivistystä.
Marion Fields: Uteliaisuudesta ja mokaamisesta – miksi ennakoida?
Nykyhetken tyrannia voi estää mahdollisten maailmojen kuvittelun. Koulutussuunnittelussa tarvitaan tulevaisuuden ennakointia, rohkeutta ja mielikuvitusta.
Jyri Manninen: Onko jatkuva oppiminen elinikäisen oppimisen pahin uhka?
Muotitermit innostavat ihmisiä. Hurahtaminen jatkuvan oppimisen käsitteeseen voi kuitenkin muuttaa vapaan sivistystyön työelämän kehittämisen tukipalveluksi.
Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivät 2020 – tee teemaryhmäehdotus
Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivät järjestetään 13.-14.2.2020 teemalla Elämän kestävä vastuu. Paikkana on Lapin yliopisto, ja nyt haetaan teemaryhmäehdotuksia. Ehdota teemaryhmää 15.9. mennessä. …
Ammatti- ja aikuiskoulutuksen tutkimustyöpaja 10.4.
Tervetuloa alueelliseen ammatti- ja aikuiskoulutuksen tutkimustyöpajaan keskiviikkona 10.4.2019 klo 15-17.30 (18) Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Åkerlundinkadun toimipisteeseen (Åkerlundinkatu 8, katutaso).…