Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
11.1.2022 kirjoittajalta Satu Heimo

Pro gradu -tutkielma Leader-toiminnasta ja ekososiaalisesta sivistyksestä

Pro gradu -tutkielma Leader-toiminnasta ja ekososiaalisesta sivistyksestä
11.1.2022 kirjoittajalta Satu Heimo

Riina Nokelaisen aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppimista paikallisissa maaseudun kehittämisyhdistyksissä.

Riina Nokelaisen marraskuussa 2021 valmistunut pro gradu -tutkielma (Itä-Suomen yliopisto) tutki monimenetelmällisesti sitä, mitä ja millä tavoin maaseudun kehittämistoiminnassa opitaan etenkin ilmastonmuutoksen hidastamisen kannalta tärkeitä taitoja, asenteita ja ajattelumalleja. Samalla tutkielma otti kantaa siihen, millainen merkitys maaseudun kehittämistoiminnalla on maaseudulla asuvien ihmisten (ympäristö) oppimiseen.

Tutkielman tulokset paljastavat, että Leader-toiminnassa oli opittu instrumentaalisesti toimimaan ympäristövastuullisesti sekä tuntemaan että panemaan käytäntöön kestävän kehityksen eri osa-alueita. Sen lisäksi opituissa asioissa näyttäytyi hankeosaaminen. Leader-toiminnassa oli
opittu kommunikatiivisesti ja transformatiivisesti suhtautumaan kestävään kehitykseen ja ilmastonmuutokseen vakavammin, jolloin Leader-toiminnalla on ollut myös vaikutusta toiminnassa mukana olleiden asenteisiin ja ajattelumalleihin. Leader-toiminnassa oli opittu ekososiaaliseen sivistykseen liittyviä taitoja, asenteita ja ajattelumalleja. Ekososiaalisen sivistyksen osa-alueista eniten esiintyi kohtuullisuus. Ekososiaalisen sivistyksen osa-alueita opittiin pääosin metakognitiivisesti, jolloin ympäristön puolesta oli opittu tekemään parempia asioita, kuten toimimaan ympäristövastuullisesti kestävän kehityksen periaatteita noudattaen ja ottaen huomioon
toiminnan ympäristövaikutukset.

Riina Nokelaisen (2021, 77) mukaan

Nykyisessä maailmantilanteessa tarvitaan pehmeitä arvoja ja yhteisöllisyyttä, joita yhdistystoiminta rakentaa. Suomessa on patentti- ja rekisterihallituksen mukaan 100 000 yhdistystä, jotka aktivoivat satoja tuhansia suomalaisia mukaan vapaaehtoiseen aatteelliseen toimintaan (PHR 2020). Aikuisten tekemien ympäristötoimien merkitys on suuri, sillä aikuisväestöä on suomessa lähes neljä miljoonaa (Manninen & Nokelainen 2021, 145). On todettu, että järjestöissä kuljetaan kohti kestävämpää elämää ja sivistyskäsitystä, mutta monesti järjestöissä ei tunnisteta sitä. Monesti ympäristöteot ja sivistyksen edistäminen kulkevat yhdistyksen arkisen toiminnan mukana. (Fields 2020, 30.) Yhdistyksillä merkittävä kosketuspinta suomalaiseen aikuisväestöön ja siten niillä on myös potentiaalia toimia väylänä, joka tarjoaa aikuisten ympäristökasvatusta ohjaten aikuisia kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseen.

Nokelainen, Riina 2021. Leader-toiminnassa oppiminen ekososiaalisen sivistyksen viitekehyksessä. Itä-Suomen yliopisto. Pro gradu -tutkielma.

LINKKI TUTKIELMAAN

Edellinen artikkeliUutiskirje, joulukuu 2021Seuraava artikkeli Tiia Kontkanen & Satu Heimo: Vapaan sivistystyön hallinnasta, vallasta ja rahoituksesta

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

SVV-yhteistyöohjelman joulutervehdys15.12.2022
Kukka-Maaria Vuorikoski: Tutkimuksellisen yhteistyön avulla kehitetään parempaa tulevaisuutta 14.12.2022
Pro gradu -tutkielma kansalaisopiston kuvataidekurssin hyvinvointivaikutuksista12.12.2022
Mia Turpeinen: Tiedettä yleistajuistava sivistystyö hyödyttää yksilöä ja yhteiskuntaa7.12.2022
Hanna Pulkkinen: Kulttuuriharrastus vahvistaa hyvinvointia22.11.2022
Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus8.11.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • STEP-opintokeskus
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti