Sivistystyön Vapaus ja Vastuu -yhteistyöohjelman uutiskirje 15.12.2022. Kiitos hyvästä yhteistyöstä ja rentouttavaa joulunaikaa kaikille!
Tässä uutiskirjeessä:
- Sivistystori-blogi
- Kasvatuksen historian ja filosofian kesäpäivät 2023
- VET&Culture Workshop Oslossa 2023
- Haavoilla-artikkelikokoelmassa tarkastellaan myös vapaata sivistystyötä
- Tuore pro gradu -tutkielma kansalaisopistoista, kuvataiteesta ja hyvinvoinnista
- Aikuisoppimista kriisien keskellä
Sivistystori-blogi
Kukka-Maaria Vuorikoski kirjoittaa vuoden 2022 viimeisessä Sivistystori-blogijulkaisussa tutkimusyhteistyöstä. Hänen mukaansa vapaan sivistystyön tutkijoiden, toimijoiden ja päätöksentekijöiden on panostettava enemmän resursseja yhteistyötutkimukseen. Kaikki toimijat tarvitaan mukaan rohkeaan ja kokeilevaan tiedontuotantoon, jossa sekä tehdään yhteistä tutkimusta ja annetaan tilaa erilaisille tulokulmille samaan asiaan.
Voisimmeko oppia ymmärtämään toistemme todellisuuksia näkökulmaa vaihtamalla?
Lue Kukka-Maarian kirjoitus: Kukka-Maaria Vuorikoski: Tutkimuksellisen yhteistyön avulla kehitetään parempaa tulevaisuutta – Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
***
Kasvatuksen historian ja filosofian kesäpäivät 2023
Demokratia ja kasvatus muutoksessa, Helsingissä 15.–16.6.2023
Kasvatuksen historian ja filosofian verkoston vuoden 2023 kesäpäivien teemana on Demokratia ja kasvatus muutoksessa. Demokratia on maailmanlaajuisesti kohdannut hallintomuotona ja arvojärjestelmänä vakavia sisäisiä ja ulkoisia haasteita. Oikeistopopulismin kasvava suosio, vähentynyt kiinnostus vaaleihin ja puoluepolitiikkaan, disinformaation järjestelmällinen levittäminen sekä autoritaarisuuden ja militarismin uusi globaali esiinnousu horjuttavat demokraattisten poliittisten järjestelmien perustaa. Samanaikaisesti ilmastokatastrofi, lajikato ja ydinaseilla uhittelu, vaativat nopeita poliittisia toimia ja perustavanlaatuista yhteiskunnallista ja kulttuurista muutosta.
Kesäpäivillä pohditaan demokratian historiaa, nykytilaa ja tulevaisuutta suhteessa kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksiin. Demokratia tarkoittaa kirjaimellisesti kansanvaltaa (kr. demos, ’kansa’ ja kratos, ’valta’). Kysymme, miten ”kansa”, ”valta” ja ”kasvatus” suhteutuvat toisiinsa historiallisesti, filosofisesti ja käsitteellisesti. Suomessa on perinteisesti puhuttu demokratian sijasta kansanvallasta – milloin ja miksi kasvatuksen yhteydessä siirryttiin puhumaan demokratiasta? Minkälaisia mahdollisuuksia kasvatus ja koulutus ovat tarjonneet tai tarjoavat tällä hetkellä demokraattisten arvojen edistämiseen ja kehittämiseen? Kuinka kasvatuksen tulisi uudistua vastaamaan demokraattiseen päätöksentekoon kohdistuviin sisäisiin ja ulkoisiin haasteisiin?
Toivotamme kesäpäiville tervetulleiksi kaikki kasvatuksen historian ja filosofian tutkijat moninaisine näkökulmineen kuuntelemaan, keskustelemaan ja kohtaamaan. Tarjottavat esitelmät voivat lähestyä konferenssin teemaa historiallisesti tai filosofisesti esimerkiksi seuraavista näkökulmista:
– Demokratia ja demokratiakasvatus kasvatuksen ja koulutuksen instituutioissa
– Demokratiakasvatus ja vähemmistöt
– Poliittisen erimielisyyden merkitys demokratialle ja demokratiakasvatukselle
– Demokratia, kasvatus ja oikeistopopulismi
– Demokratiakasvatus ja ihmisoikeudet
– Demokratian ja demokratiakasvatuksen suhde sivistykseen (Bildung)
– Demokratiakasvatuksen pedagogiikka ja didaktiikka
Lähetä maksimissaan 500 sanan mittainen esitelmäehdotuksesi 28.2.2023 mennessä osoitteeseen: kahifi2023(at)helsinki.fi
Konferenssin järjestää Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura Kasvatuksen historian ja filosofian tutkijaverkoston kanssa. Konferenssin nettisivu lisätietoineen avautuu loppuvuoden 2022 aikana.
Tiedustelut: kahifi2023(at)helsinki.fi
***
VET&Culture Workshop in Oslo
VET&Culture Workshop in Oslo from 27. to 29. September 2023.
“VET in the academic drift”. A 30-year anniversary of critical discourse in the field of VET.
For 30 years the international network of educational scholars, VET & Culture, has organized annual events discussing key themes in the field of vocational education and training (VET). The workshops have gathered both standing participants of the network and invited scholars of the organizing institution or others who search for an intellectual arena for discussion and reflection in their field of interest. The invitation goes to old and new participants in the international network and to scholars of the organizing institution, Oslo Metropolitan University, Department of Vocational Teacher Education. Doctoral students and junior researchers are kindly invited to participate.
A central interest of knowledge has been to understand the conditions for the acknowledgement of practical knowledge and work as foundation for societal recognition and integration of young people, as well as people in vocational adult education. Or the other way round, to advance a critique of the historical and actual processes that construct and reproduce the hegemonic ideas of general education and academic skills as more valuable and of “higher” status.
The 2023 workshop invites the participants to a discussion of the general standing of these basic questions in the light of a long lasting and still ongoing academization of work and labour in general and in occupations related to the field of VET in particular. A further question, following of these tendencies, is what they do to the learning and socialization of the students attending VET. How do the various aspects of academization influence the learning environment of the individual student through their education and training? Are the most significant characteristics of learning in VET at stake? And how will they influence the coping of substantial demanding topics as digitalization and the inclusion of a green dimension in VET?
How has VET been influenced by academization so far (in the last 30 years)? Maybe more than that, how are the conditions for the struggle of an anti-hegemonial development of VET? Participation is free for everyone.
Call for abstracts and more information will follow on website:
***
Haavoilla-artikkelikokoelmassa tarkastellaan myös vapaata sivistystyötä
Jyväskylän yliopiston julkaisema, Erja Laakkosen, Tiina Sotkasiiran, Iiris Lehdon ja Mirva Heikkilän toimittama Haavoilla – käsite ja kokemus on monitieteinen artikkelikokoelma, johon valitut artikkelit käsittelevät aikuisen kasvua ja kehitystä sekä haavoittumista elämänkulun taitekohdissa.
Artikkelikokoelmasta löytyy tutkimus myös vapaasta sivistystyöstä, kansalaisopistoista.
Lue Tuija Koivusen kirjoitus Prekaari opettajuus ja julma optimismi.
Tarkastelen tässä luvussa koulutusta ja erityisesti epävakaissa työsuhteissa toimivan opettajan asemaa ja kokemuksia opettajan työstä sekä yliopistossa että vapaan sivistystyön piirissä, tarkemmin sanottuna kansalaisopistoissa. Epävakaat työsuhteet ja haurastuva työ, jota myös prekaariksi työksi kutsutaan, tuo tämän päivän työntekijöiden elämään ja toimintaan oman ulottuvuutensa, joka värittää koko olemassaoloa (Jokinen, Venäläinen & Vähämäki 2015) ja voi pahimmillaan haavoittaa syvästi. Aiheen tarkastelu kytkeytyy keskusteluihin uusliberalistisesta työstä ja etenkin prekaarista työstä, työssä oppimisesta, rahasta sekä opettajuudesta yliopistoissa ja kansalaisopistoissa.
Tutustu julkaisuun ja Tuijan tekstiin TÄÄLLÄ.
***
Tuore pro gradu -tutkielma kansalaisopistoista, kuvataiteesta ja hyvinvoinnista
Tiinalotta Särmölä 2022. Kansalaisopiston kuvataidekurssin vaikutukset opiskelijoiden hyvinvointiin. Itä-Suomen yliopisto. Pro gradu -tutkielma.
Tämä tutkielma tarkastelee kansalaisopiston kuvataidekurssin vaikutusta aikuisopiskelijoiden hyvinvointiin. Tehtävänä oli kartoittaa millaisena Etelä-Karjalan kansalaisopiston kuvataideopiskelijat näkevät kuvataidekasvatuksen merkityksen heidän elämässään ja miten he kokevat sen vaikuttavan heidän hyvinvointiinsa, ja kuinka tätä hyvinvointia voisi mahdollisesti tukea myös opetuksen avulla.
Tulokset osoittivat, että kuvataidekasvatuksen avulla voidaan tukea aikuisopiskelijoiden hyvinvointia ja elämää hyvin laaja-alaisesti, jos opiskelijalla itsellään on sisäistä motivaatiota ja aktiivinen rooli osallistua kuvataidekurssille. Kaikki opiskelijat tunnistivat kuvataidekurssin tuottamia hyvin[1]vointivaikutuksia. Hyvinvointivaikutuksia olivat kuvataidekurssilla tuottaneet taiteellinen työskentely ja käsillä tekeminen, ryhmässä toimiminen ja sosiaaliset suhteet ja oman ajan ottaminen, joiden koettiin lisäävän henkistä hyvinvointia. Opiskelijoiden hyvinvoinnille tärkeinä näyttäytyivät mahdollisuus päästä kulttuuritiloihin, mahdollisuudet osallistua kulttuuriin liittyville areenoille ja tyydytys ja kyky käyttää luovia ja älyllisiä mahdollisuuksia, tunne tulla tunnustetuksi ja arvostetuksi sekä tyytyväisyys kulttuuritoimintaan.
Tutustu Tiinalotan graduun tarkemmin: Pro gradu -tutkielma kansalaisopiston kuvataidekurssin hyvinvointivaikutuksista – Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
***
Aikuisoppimista kriisien keskellä
EPALE selvitti mitä pandemiashokista toipuvalle toimialalle kuuluu nyt. Haastattelimme katsaukseen viittä sektorin johtavaa asiantuntijaa: Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen (JOTPA) johtaja Kirsi Heinivirtaa, Ammattiosaamisen kehittämisyhdistyksen (AMKE ry) johtava asiantuntija Saku Lehtistä, Kansalaisopistojen liiton (KoL) toiminnanjohtaja Jaana Nuottasta, Opetushallituksen Erasmus+ aikuiskoulutukselle -ohjelman vastaava asiantuntija Virpi Mairebergia sekä Tampereen yliopiston tutkija Päivi Hökkää.
Lue Markus Palménin toimittama artikkeli: Muuttuva maailma: aikuisoppimista kriisien keskellä | EPALE (europa.eu)
***
Mikäli sinulla on vuodenvaihteen jälkeen kysyttävää SVV-ohjelmasta tai vapaan sivistystyön tutkimuksesta ja yhteistyöstä, voit olla yhteydessä Vapaa Sivistystyö ry:n puheenjohtajaan: Björn Wallén bjorn.wallen(at)sivistystyo.fi
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2023 kaikille!
Happy Holidays!
Lämmin kiitos kaikille onnistuneesta ja inspiroivasta yhteistyöstä!
Ystävällisin terveisin,
Satu
(SVV-koordinaattori 31.12.2022 asti, minkä jälkeen siirryn väitöskirjatutkijaksi Åbo Akademiin.)