Avainsana-arkistot: Opintokeskukset

Artikkelin tiedot Tekijä ja otsikko: Anna Kirstinä, Tiia Kontkanen & Satu Heimo (2024). Opintopiiri elää ajassa sivistyksellisten oikeuksien ja ekososiaalisen…

Lue Lisää

Opintokeskus Sivis kerää tutkimustietoa jäsenjärjestöjensä kanssa toteutetusta koulutuksesta ja sen vaikuttavuudesta. Tulokset julkaistaan juttusarjana, josta ensimmäiset kolme artikkelia ovat jo…

Lue Lisää

Tieto kehittyy, kun sitä käytetään ja se kehittyy sitä nopeammin, mitä laajemmin sitä käytetään edellyttäen, että käyttäjät vaihtavat kokemuksia. Siksi monitahoinen, laaja yhteistoiminta on tehokkain tapa kehittää tietoa.

Lue Lisää

Sivistysliitto yhteistyökumppaneineen toteutti keväällä 2022 laajan selvityksen kulttuuriharrastamisen koetuista vaikutuksista. Selvitykseen vastasi yli 1300 kulttuurin harrastajaa ympäri Suomen. Tulokset vahvistavat sen, minkä jo selkäytimessä tiesimmekin: Kulttuuriharrastus tuo harrastajilleen yhteisöllisyyttä, merkityksellisiä kokemuksia ja paljon iloa.

Lue Lisää

Tutkija Annika Pastuhovin artikkeli Puoluekoulutuksen käytäntöarkkitehtuurit: Analyysi kolmen suomalaisen poliittisen puolueen jäsenkoulutustoiminnan tarkoituksista ja ennakkoehdoista on luettavissa Kasvatus & Aika -lehdessä.

Lue Lisää

Yksilön kasvu tapahtuu yhteisöissä ja yhteisöllisesti. Vapaa sivistystyö voi olla kunnan kumppani, kun kuntalaisia kannustetaan osallisuuteen luovasti ja innostavasti.

Lue Lisää

Vapaan sivistystyön määritelmä osaamiselle on nyt kapea ja yksipuolinen. Onko meillä aikaa pysähtyä, miettiä ja keskustella siitä, mitä osaaminen meille tarkoittaa?

Lue Lisää

Vapaaehtoistyöhön osallistuminen kasautuu. Henkilökohtaisten kutsujen ja kohtaamisten kautta myös omista kyvyistään epävarmat saataisiin innostettua mukaan.

Lue Lisää

Lähde: Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, opinnäytetori. Teksti: Satu Heimo.  Vapaaehtoistyö on aina ollut osa ihmisyhteisöjä. Sen avulla on pyritty…

Lue Lisää

1 Kurikan setlementistä/kansalaisopistosta 1.1 Aiheen räätälöinti teemasta opetushenkilöstön osaaminen, osaamisen kehittäminen sekä työhyvinvointi. Opinnäytteen tekijä voi rakentaa tutkimusasetelman omista intresseistään…

Lue Lisää

10/16