OK-opintokeskukselta uusi raportti: Koulutus tärkeä voimavara järjestökentällä
Julkaistu: Tiistaina, 10. Marraskuuta 2015
OK-opintokeskuksen jäsenjärjestöissä tiedostetaan koulutuksen merkitys toiminnassa varsin hyvin. Tämä käy ilmi uudesta tänään julkaistusta Koulutus järjestön voimavarana -raportista, jonka ovat laatineet opintokeskuksen suunnittelija Marion Fields ja koulutussuunnittelija Mia Valanne.
Mimer-verkoston pohjoismainen jatko-opiskelijasymposium. Call for Papers 23.10.
Mimer – Nationellt program för folkbildningsforskning
Inbjuder till nordiskt doktorandsymposium 2-3 november 2015
Doktorandsymposiet kan ses som en förkonferens till Mimers forskarkonferens i Stockholm och vänder sig till doktorander som i sina forskningsprojekt studerar folkbildning/folkeoplysning i vid bemärkelse oavsett akademisk disciplin. Symposiet, som anordnas av Mimers nordiska doktorandnätverk för Folkbildningsforskning, syftar till att uppmuntra kontakter och idéutbyte mellan doktorander/forskarstuderanden i Norden. Tema för årets sammankomst är Folkhögskola.
Tieteen yleistajuistamisen työpaja vapaan sivistystyön tutkijoille 17.2.2016
Ennakkotieto
Osaatko kirjoittaa omasta tutkimuksestasi niin, että naapurisi ymmärtää, media kiinnostuu ja sidosryhmät vakuuttuvat? Tule oppimaan tieteen yleistajuistamisen taitoa viestinnän ja tieteen ammattilaisten johdolla!
SVV-verkosto järjestää tieteen yleistajuistamisen työpajan Jyväskylässä helmikuussa 2016.
Työväestö ja sivistys -kesäseminaari 24.-25.8.
Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura järjestää kesäseminaarin Työväestö ja sivistys 24.-25.8. Tampereella Työväenmuseo Werstaalla.
Luvassa on kiinnostava ohjelma myös SVV-ohjelman teemojen kannalta.
Tuoreita VST-julkaisuja
Vapaan sivistystyön palvelurakenne. Oppilaitosten koulutustarjonta (tulostettava pdf). Leena Saloheimo. VST 2015. Selvitysraporttiin on koottu valtakunnallisia ja alueellisia tietoja vapaan sivistystyön oppilaitosten järjestämän koulutuksen osallistuja- ja opetustuntimääristä vuosilta 2011 ja 2012. Raportti kattaa vapaana sivistystyönä järjestettävän koulutuksen lisäksi ammattikoulutuksen, yleisivistävän koulutuksen, avoimen korkeakoulu-opetuksen, taiteen perusopetuksen sekä maahanmuuttajille suunnatun koulutuksen ja opintosetelikoulutuksen.
CFP: Työväestö ja sivistys kesäseminaari 2015
Call for Papers: Työväestö ja sivistys: Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuran kesäseminaari 2015
Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuran kesäseminaarin aiheena on ”Työväestö ja sivistys”. Työväestön nousu yhteiskunnallisen tiedon kohteeksi ja poliittiseksi toimijaksi sekä pyrkimys kehittää väestöä sivistyksen ja koulutuksen avulla olivat saman aikakauden tuotteita. Valistuksen pedagogisten visioiden, suomenkielisen kansakunnan rakentamisen projektin ja ”sivistysmaiden” hartaasti tutkittujen esimerkkien ohella eliitin parissa nousi varhain esiin myös ajatus osaamisesta välineenä talouden nykyaikaistamiseksi ja kansakuntien kilvassa pysymiseksi. Koululaitoksen ja tehdaskurin yhteyksistä huolimatta ajatus ulotettiin suorittajana pidettyyn työväestöön vain asteittain. Työväestön koulutus kytkeytyi alusta asti kysymyksiin kontrollista, joutilaisuuden välttämisestä sekä sosialismin torjunnasta.
Julkaisutiedote: Aikuisten kasvu ja aktivointi (toim. Heikkinen & Kallio)
Suomalaisen aikuiskasvatuksen kentät ja kerrostumat (SAKKE) -teossarjan kolmas osa Aikuisten kasvu ja aktivointi käsittelee aikuisten kasvua ja oppimista, aikuiskasvatuksen toimintatapoja ja pedagogisia ratkaisuja sekä aikuiskasvatuksen ammattilaisuutta.
Aikuiskasvatuksen tutkijat ja asiantuntijat luotaavat suomalaiselle aikuiskasvatukselle suosittuja tapoja lähestyä aikuisuutta pedagogisena ja psykologisena ilmiönä – ohjauksellisesti, ongelmaperustaisen oppimisen ja kehittävän työntutkimuksen sekä ajattelun uusien kehityspsykologisten tulkintojen perustalta. Aikuiskasvatustoiminta on kuitenkin muotoutunut pikemminkin yhteiskunnan ja organisaatioiden käytännön haasteiden kuin aikuisten kasvun ja oppimisen teorioiden pohjalta, vaihdellen aikuisia yhteiskuntaan osallistavista pedagogiikoista henkilöstön kehittämisoppeihin ja aikuisia työllistävään ammatilliseen koulutukseen.













