Sisältö
- tietoa tuoreesta opinnäytetutkimuksesta (mm. Johanna Kallion väitös tämän viikon perjantaina 11.10.) ja Sivistystori-blogista (Päivi Rasi-Heikkinen, Susanna Rivinen ja Aino Ahtinen: Robottilukutaito vapaan sivistystyön opetustarjontaan?)
- Göteborgin yliopiston kurssi jatko-opiskelijoille: Perspectives on Nordic Popular Education.
- Muistutus Vapaan sivistystyön foorumista 25.11.
1 Tutkimusperustaista tietoa
1.1 Väitöstiedote
Kasvatustieteen maisteri Johanna Kallion kasvatustieteen alaan kuuluva väitöskirja Ekologinen itsekasvatus: Aikuiskasvatuksen filosofiaa ekokriisien ajassa tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa perjantaina 11.10.2024 klo 12.00 alkaen Linna-rakennuksen salissa K103 (Kalevantie 5, Tampere).
Vastaväittäjänä dosentti Rauno Huttunen Turun yliopistosta.
Kustoksena apulaisprofessori Antti Saari kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta Tampereen yliopistolta.
Tilaisuutta voi seurata myös etänä.
Lisätiedot: https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/johanna-kallio-itsekasvatuksesta-evaita-ekologisiin-kriiseihin
1.2 Uusi Sivistystori-blogi: Robottilukutaito vapaan sivistystyön opetustarjontaan?
Päivi Rasi-Heikkinen, Susanna Rivinen ja Aino Ahtinen haastavat blogitekstissään vapaan sivistystyön toimijoita pohtimaan robottilukutaitoa kansalaistaitona sekä osana vapaan sivistystyön opetustarjontaa. Tutkijat ovat hankkeessaan rakentaneet kansainvälisestikin uraauurtavaa robottilukutaidon määritelmää systemaattisen kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Blogi käy keskustelua mm. aiemmin ilmestyneen Henri Piiraisen Kansalaistaidot kunniaan -blogin kanssa. Tervetuloa Sivistystorille sekä jakamaan ajatuksia esim. SVV:n somessa!
1.3 Tuoreita tutkielmia
- Kansalaisopiston merkitys kunnanpäättäjien näkemänä. Ylipaino, Hilda (2024). Turun yliopisto.
- Vapaa sivistystyö osana julkisesti rahoitettua koulutusjärjestelmää. Wirtanen, Ulla (2024). Tampereen yliopisto.
- Toivolla on asiaa – Oleminen ja ruumiillisuus vaikuttamisen taidepedagogiikassa. Leinonen, Oona (2024). Taideyliopiston teatterikorkeakoulu.
2 Kurssimahdollisuuksia jatko-opiskelijoille: Perspectives on Nordic Popular Education
Ilmoittautumiset: 15.11. mennessä
Järjestäjä: University of Gothenburg, Department of Education, Communication and Learning
Kuvaus: The course aims to provide an introduction to Nordic popular education as a research field in order to develop and deepen the theoretical and methodological traditions of various empirical studies. The course covers texts on popular education in a broad sense. Through lectures, seminars, group work, and individual studies, various ways of analyzing, understanding, and critically relating to empirical studies are highlighted, with these studies also being examined from epistemological and ethical perspectives.
Kohderyhmä: The course is aimed at PhD students in the social sciences and humanities with an interest in Nordic popular adult education (Nordic Bildung) in a broad sense. Participants will have the opportunity to present papers connected to their own dissertation work, but the course can also be taken as an empirical, theoretical, or philosophical orientation in areas such as Bildung, popular adult education, and adult learning.
Lisätiedot: https://fubasextern.gu.se/fubasextern/info?kurs=FOU2400
3 Vapaan sivistystyön foorumi
Teema: #Kestävyystalkoot. Puhujana mm. Hannele Cantell (dosentti, Helsingin yliopisto) sekä Saara Lilja (toimitusjohtaja, Emergenssi oy).
Ajankohta: 25.11. klo 14–16. Teams-etätapahtuma.
Ilmoittautuminen: Foorumi on avoin kaikille kiinnostuneille. Tarkempi info julkaistaan viikolla 41 VST ry:n verkkosivulla.
(Kuva: Sanomalehti Hufvudstadsbladetin lehtienjakelu. Hufvudstadsbladetin sisäpiha, Läntinen Heikinkatu 22, Helsinki 1934. Museovirasto.)