Sivistystyön Vapaus ja Vastuu
  • SVV-toiminta
    • KOSI-hanke
      • Mariehamn
      • Orivesi
      • Ilmajoki
      • Kainuu, Mieslahti/Paltamo
      • Kokkola
      • EMOTIONS, AGENCY AND ACTIVISM
    • Sivistystori-blogi
    • Tutkimustyöpajat
      • Iisalmi 2022
      • Tampere 2019
      • Jyväskylä 2018
      • Mikkeli 2017
      • Kuopio 2016
      • Jyväskylä 2016
      • Joensuu 2015
      • Tampere 2015
      • Varkaus 2014
      • Vaasa 2013
      • Tampere 2013
      • Orivesi 2012
    • Julkaisut
      • Sivistystyö planetaaristen kriisien ajassa 2021
      • Vapaa sivistystyö eilen, tänään ja huomenna 2019
      • Adult Education and the Planetary Condition 2016
      • Pamfletti 2015
    • Graduvertaisryhmä
    • Tieteen yleistajuistamisen työpajat
      • Tampere 2018
      • Helsinki 2016
      • Jyväskylä 2016
    • Tutkimusta yleistajuisesti
  • Alueellinen toiminta
    • Tampere
      • Kokoukset ja tutkimusseminaarit
      • Let’s Work Together (LWT)
      • Studia Generalia 2015-2016
      • Tutkiva opintokerho 2012-2015
    • Itä-Suomi
    • Vaasa
  • Tutkimus
    • Opinnäyteyhteistyö
    • Yhteistyöyliopistojen tutkimustoiminta
    • Pro gradut ja vastaavat opinnäytteet
    • Väitökset ja lisensiaattityöt
  • Materiaalipankki
    • Aineistot ja julkaisut
    • SVV mediassa
    • Hallintomateriaalit
    • Logot
  • Yhteystiedot
  • Yhteistyökumppanit
  • SVV in English
    • SVENSKA
    • DEUTSCH
    • Towards planetary responsibility in adult education forum 2021
22.4.2021 kirjoittajalta Vierailija

Nina Luukkainen & Ursula Haapanen: Lasten ja nuorten liikuntakasvatuksessa on tapahduttava suunnan muutos

Nina Luukkainen & Ursula Haapanen: Lasten ja nuorten liikuntakasvatuksessa on tapahduttava suunnan muutos
22.4.2021 kirjoittajalta Vierailija

Lapset liikkuvat, jos aikuisetkin liikkuvat. Perheiden liikuntakasvatus on olennainen osa kansansivistystyötä ja urheiluopistojen toimintaa.

Suomalaisen liikuntakasvatuksen tehtävänä on innostaa, kannustaa ja kasvattaa ihmisiä liikkumaan läpi elämän. Sen tarkoituksena on luoda ihmisille merkityksellisiä onnistumisen kokemuksia ja edistää uuden oppimista. Onnistumiset tukevat yksilöiden henkistä kasvua ja itsetunnon kehittymistä. Liikunnan merkitys nähdään tärkeänä osana ihmisen elinkaaren vaiheita; hyvinvoivista lapsista kasvaa aktiivisia nuoria ja edelleen toimeliaita ja työelämän paineita kestäviä aikuisia sekä vireitä vanhuksia. 

Yhteiskuntamme lapset ja nuoret ovat tulevaisuutemme tekijöitä. Miksi sitten emme huolehdi, että jokainen lapsi ja nuori liikkuisi vähintään yleisten liikkumissuositusten mukaisesti eli vähintään tunnin reippaasti tai rasittavasti joka päivä?

Osallistava malli on avain liikuntakipinän syntymiselle

Pohja lasten ja nuorten liikkumisinnostuksen syntymiselle luodaan perheen yhteisellä liikuntakasvatuksella. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan haastattelututkimuksen mukaan paras tapa saada lapset ja nuoret liikkumaan on kannustava ja osallistava malli, jossa aikuiset liikkuvat lasten kanssa ja luovat kannustavan ilmapiirin liikkumiselle. Tärkeää on luoda monipuolisia mahdollisuuksia tutustua erilaisiin liikkumistapoihin ja antaa lapsille ärsykkeitä liikuntakipinän syntymiselle. Merkityksellistä on se, että perheessä pidetään liikkumista hyvänä, tärkeänä ja arvostettavana asiana. 

Liikkumisen terveyshyötyjä ei voida kiistää; terveyshyödyt on tunnistettu ja tunnustettu monissa tutkimuksissa. Lapsia itseään ei varmasti motivoi lupaus hyvästä terveydestä, luuston kehittymisestä, paremmasta hengitys- ja verenkiertoelimistöstä, sosiaalisista vuorovaikutustaidoista, oppimisvalmiuksista tai taitavammasta motorisesta liikkumista. Eräs asia on kuitenkin sellainen, joka heitä saattaa innostaa: liikkumisen tuoma hyvä mieli ja uudet jännittävät kokemukset, tuntemukset sekä aistimukset.

Liikuntakasvatus ja -koulutus urheiluopistojen sivistyksellisenä tehtävänä

Urheiluopistojen vapaan sivistystyön koulutus noudattelee sen historiallisia juuria kansalaisten liikuntakasvatuksen edistäjänä. Tarkoituksena on tukea kansalaisten fyysistä, psyykkistä ja henkistä hyvinvointia ja tasapainoa. Koulutustehtävämme on nyky-yhteiskunnassa noussut kansan liikkumattomuuden myötä entistä tärkeämmäksi.

Suomen yksitoista valtakunnallista liikunnan koulutuskeskusta eli urheiluopistoa kantaa verkostona suurta huolta erityisesti lasten ja nuorten liikkumattomuudesta. Vastauksena liikkumattomuuden haasteeseen Urheiluopistoverkosto on sopinut 4-vuotisen strategiakauden tavoitteista lasten ja nuorten liikkumisen lisäämiseksi. Olemme osaamisyhteisö, jonka tarkoituksena on luoda edellytyksiä lasten ja nuorten liikkumiselle ja hyvinvoinnille. Toteutamme tätä tehtävää kehittämällä liikunnan ja urheilun osaamista sekä järjestämällä koulutuksia, tapahtumia ja leirejä. Osaamisemme kulmakiviä on pitkäaikainen työ suomalaisen huippu-urheilun parissa. Kansalaisten liikkumisen, hyvinvoinnin ja terveystietoisuuden lisäämiseksi tarvitsemme työhön mukaan kaikki lasten ja nuorten parissa toimivat yhteisöt. Työtä riittää siis meille kaikille.

Lapset ovat luonnostaan uteliaita ja aktiivisia. Meidän kaikkien tehtävänä on saada heidät kokemaan, että liikkuminen on innostavaa, kannustavaa, mielenkiintoista ja jännittävää. Lapset ja nuoret tarvitsevat kuitenkin aikuisen, kasvattajan, ohjaajan, valmentajan tai opettajan tuen liikkumaan lähtemiseksi ja innoittajaksi. Muutoksen on lähdettävä meistä.

***

Nina Luukkainen

Urheiluopistot ry:n pääsihteeri, kasvatustieteiden maisteri, kolmen pienen lapsen äiti ja olympiajudoka

Ursula Haapanen

Varalan Urheiluopisto, liikunnanopettaja, liikuntatieteiden maisteri ja psykomotoriikan asiantuntija

Kuvituskuvat: Urheiluopistot ry.

Lähteet:

JYU tutkimuksia 2020. Laukkanen A. Lapsensa mieltymykset tunteva vanhempi voi ohjata liikuntaan jämäkästikin. Saatavilla: https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2020/04/lapsensa-mieltymykset-tunteva-vanhempi-voi-ohjata-liikuntaan-jamakastikin

***

Kirjoitus on osa SVV:n Sivistystori-blogisarjaa, jossa ilmestyy keskimäärin kerran viikossa tekstejä vapaan sivistystyön tutkijoilta ja oppilaitoskentän asiantuntijoilta sekä SVV:n yhteistyökumppaneilta.

OSALLISTU KESKUSTELUUN TÄÄLLÄ, FACEBOOKISSA TAI TWITTERISSÄ!

Edellinen artikkeliAnne Partanen: Riittämättömyyden noidankehäSeuraava artikkeli Kuulumisia KOSI-hankkeesta

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat päivitykset

SVV-yhteistyöohjelman joulutervehdys15.12.2022
Kukka-Maaria Vuorikoski: Tutkimuksellisen yhteistyön avulla kehitetään parempaa tulevaisuutta 14.12.2022
Pro gradu -tutkielma kansalaisopiston kuvataidekurssin hyvinvointivaikutuksista12.12.2022
Mia Turpeinen: Tiedettä yleistajuistava sivistystyö hyödyttää yksilöä ja yhteiskuntaa7.12.2022
Hanna Pulkkinen: Kulttuuriharrastus vahvistaa hyvinvointia22.11.2022
Hanna Väätäinen: Tehokkaasti kieli haltuun ja sitten alkaa elämä? Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen aikuisena on kokonaisvaltainen elämänmullistus8.11.2022

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • WordPress.org

Tutkimus- ja julkaisuportaaleja

  • SVV-opinnäytetori
  • Nordic database of researchers in folkbildning
  • MAPPA-materiaalipankki kestävän kehityksen kasvatukseen ja ympäristökasvatukseen

Tiedelehdet

  • Aikuiskasvatus-verkkolehti
  • Kasvatus ja aika
  • RELA – European Journal for Research on the Education and Learning of Adults

Päätöksenteko ja koulutuspolitiikka

  • OKM:n julkaisut
  • OPH:n tilastot ja julkaisut
  • Sitra
  • Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisusivusto

Vapaan sivistystyön toimijoiden julkaisuja

  • Bildningsalliansen
  • Demokraattinen Sivistysliitto
  • Kansalaisfoorumi
  • Kansalaisopistojen liitto
  • Kansanopistoyhdistys
  • Kansan Sivistystyön Liitto
  • Kansanvalistusseura
  • Maaseudun Sivistysliitto
  • Opintokeskus Sivis
  • Opintokeskus Visio
  • Sivistys.fi
  • STEP-opintokeskus
  • Svenska Folkskolans Vänner
  • Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto -opintokeskus
  • Työväen Sivistysliiton Aikamerkki-julkaisu
  • Vapaa sivistystyö ry

Yliopistojen tietokantoja

  • Aalto-yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • Oulun yliopisto
  • Taideyliopisto
  • Tampereen yliopisto
  • Turun yliopisto
  • Åbo Akademi

Oikopolut

  • Uutiskirjeet
  • Tutkimustyöpajat
  • SVV-julkaisut
  • Tutkimuskoosteet
  • Keskustelutilaisuudet
  • Yleistajuistaminen
    • Tutkimusta yleistajuisesti