Kielitaidon nähdään rakentavan pohjan kotoutumiselle ja se on tärkein maahanmuuttajien osaamisen arvioinnin kriteeri lukutaitokoulutuksessa. Luku- ja kirjoitustaidon oppiminen vaatii koulua käymättömältä aikuiselta ajattelumallien, toimintatapojen ja identiteetin muutosta, mutta sen harjoittaminen on monelle koulun seinien sisäpuolelle jäävä ponnistus.

Tutkimuksen ei tarvitse olla vain tutkijoiden puuhastelua. Yhteistutkimus voi edistää eri toimijoiden välistä vuoropuhelua ja lisätä osapuolien itseymmärrystä, vaikka se vaatiikin tavallista enemmän yhteistä neuvonpitoa.

Miten aikuisten perusopetus, tutkintotavoitteinen ja joskus viranomaisten velvoittama yleissivistävä koulutus, sopii vapaan sivistystyön ihanteisiin?

Aino-Maija Määtän keväällä 2021 valmistuneessa pro gradu -työssä tarkasteltiin sosiaalipedagogisen työotteen käsitettä ohjauksen jäsentäjänä.

Empowering Migrants for Employment -hanke arvioi ja testasi maahanmuuttajien työllistymisen hyviä käytäntöjä. Tutkimuksesta vastasi Tampereen yliopisto.

Kokemus kansalaisopiston kädentaitojen opettamisesta ja opiskelusta kansalaisopistossa olivat taustalla, kun lähdin tekemään tutkimusta Ahjolan kansalaisopiston Jopeko-hankkeesta Tampereella. Tutkimuksenteko antoi minulle tilaisuuden tutustua maahanmuuttajien koulutukseen ja aikuisten perusopetukseen. Ahjola tarjosi myös mahdollisuuden yliopistoharjoittelulle ja tutustumisen kansalaisopiston kurssisuunnitteluun käytännössä.

Kutsu. Julkaistu: 05.10.2017, 11:06. Kansanvalistusseura

Kansainvälinen konferenssi maahanmuuttajien osallistumisesta aikuiskoulutukseen


Maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden viime vuosina nopeasti kasvanut määrä haastaa myös suomalaisen koulutusjärjestelmän. Maahanmuuttajat ovat kasvava oppijaryhmä erityisesti aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Miten heidän koulutuspolut saadaan sujuviksi Suomessa? Minkälaisia esimerkkejä Euroopasta löytyy maahanmuuttajien aikuiskoulutukseen osallistumisen lisäämiseksi? Miten hyvät käytännöt saadaan käyttöön Suomessa?

Kotoutumistoimien onnistumista mitataan sillä, miten maahanmuuttajat työllistyvät ja pääsevät mukaan yhteiskuntaan.

Tuloksissa on parannettavaa: Uussuomalaisten on monin verroin vaikeampaa päästä töihin kuin kantasuomalaisten. Heitä syrjitään työhönotossa, ja työttömyys on jopa kymmeniä prosentteja.

– Kotoutumiskoulutus on tärkeää, mutta se yksin ei riitä, vaan rinnalle tarvitaan kohdennettuja työvoimapoliittisia toimia. Kotoutumisajanjaksolla hankittu työkokemus auttaa merkittävästi työllistymistä, vaikka jakso olisi lyhyt, toteaa Aikuiskasvatus-tiedelehden päätoimittaja, professori Heikki Silvennoinen.

Tiistaina 10.10.2017 kello 17-19
Tampereen yliopiston Linna-rakennus sali K103

Kuka on paperiton ja miten paperittomaksi joudutaan? Mitä on
paperittomuus Tampereella? Mitä palveluita paperittomille kuuluu? Mikä
on kaupungin vastuu paperittomista ihmisistä?

15/23