Vapaaehtoistyöhön osallistuminen kasautuu. Henkilökohtaisten kutsujen ja kohtaamisten kautta myös omista kyvyistään epävarmat saataisiin innostettua mukaan.

Keskusteluiden yleistajuisuus ja dialogisuus sekä tutkimusyhteistyö voisivat edistää sivistyskeskusteluista ulossuljettujen kuulluksi tulemista.

SVV:s ”systernätverk” i Sverige, Mimer – nationellt program för folkbildningsforskning – presenteras i detta blogginlägg.

KOSI-konferensen var 6.5.2021 arrangerad av Medis, ABF, Kompassen, Fritt Bildningsarbete i Finland/SVV-nätverket med
stöd från Alfred Kordelin -stiftelsen. Teman var integration.

Vapaus ja sivistys ovat edelleen sanoja, jotka parhaiten kuvastavat vapaata sivistystyötä. Niiden merkitystä yhteiskunnalle tulisi kuitenkin enemmän avata.

KOSI-hanke on käynnistynyt kaikilla viidellä paikkakunnalla mukavasti. On ollut ilo seurata ja olla mukana työskentelyssä Itä-Suomen alueella, Ilmajoella, Pirkanmaan Orivedellä, Maarianhaminassa sekä Kokkolassa.

Riittämättömyyden kokemukset haastavat minäpystyvyyttä. Mepystyvyys ja yhdessä tekeminen ovat vastauksia vapaan sivistystyön uuteen normaaliin.

KOSI-projektissa järjestetään konsensuskonferenssimenetelmään perustuvia työpajoja viidellä eri paikkakunnalla Suomessa.

Globaalien kestävyyshaasteiden ajassa sivistystyö voi vahvistaa osallisuuden tunnetta maailmasta ja motivoida toimiin yhteisen tulevaisuuden turvaamiseksi.

Planeettamme, palava talomme, vaatii hoivaajia ja vaalijoita. Toisiko puutarhahoito meidät lähemmäksi luontoa, jotta havahtuisimme ekokriisien vaikutuksiin?

Koulutuspoliittisen selonteon ja poliittisen retoriikan tarkastelua Singaporesta käsin. Sivistystä, osaamista, koulutusvientiä ja ekososiaalista sivistystä.

Ihminen on sidoksissa ei-inhimilliseen, ja sivistyksen uusi tehtävä on luontosuhteen korjaaminen. Muutoksella on kiire, mutta tulevaisuus luodaan hidastamalla.

Nykyhetken tyrannia voi estää mahdollisten maailmojen kuvittelun. Koulutussuunnittelussa tarvitaan tulevaisuuden ennakointia, rohkeutta ja mielikuvitusta.

Bildning borde vara en självkritisk process; en form av radikalt frågande efter vad vi ärligt kan omfatta som meningsfullt och viktigt i våra liv.

Kuuliaisia alamaisia vai aktiivisia kansalaisia? Vertaisoppiminen on sivistystyön pedagoginen sydän, joka rakentaa demokratiaa luottamusta lisäämällä.

45/49